Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Projektstyrings skema i Excel

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anne

Jeg har lang og god erfaring fra store og mindre projekter - Det største - Københavns Minimetro - og oplever som oftes at man udelukkende ser på om opgaverne i Gantkortet holder tidsmessigt - meget sjællent er der dedikerede personer til projektet - det er normalt at projektlederen "låner" folk fra afd. 1,2 3,4 .... osv. men har ikke den relle ledelsesret over disse personer der i projektperioden ofte har to ledere afd. -og projektlederen - men det er afdelingslederen folk lytter til da det er der de er ansatte.

Det gør styringen besværlig  og ikke så målrettet på projektbudgettet da man løser både projektet og daglige driftopgaver samtidig. Timerne der anvendes til projektet forsvinder "styres" ikke og derfor ser man ofte at det alenen er tiderne på planlagte opgaver der styres på.

Så i vedlagte kan du skrive de vigtige opgaver (Task) med tid og person og så følge op på dette. Samle det i dit eget værktøj i samarbejde med projektejer og leder - husk at tale med opgaveløser!

Jeg kan ikke lægge link direkte til excelarket men du finder det her: Wink

DEMO 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 22:48

Hej Alle,

Tusind tak for alle jeres gode indspark.

Jeg skal ind i firmaet på fredag og har selvfølgelig gjort mig nogle relevante tanker omkring mine behov for overblik. Det er helt klart, at det væsentlige når vi taler om projektstyring af opgaver udført at programmører og reklamefolk er, at det drejer sig væsentligt om timeforbrug.

Firmaet vil gerne på basis af forgående projekter have en fast kostpris, men jeg mener at man ikke kan lave en fuldt ud sikker kostpris på forhånd, da vi taler om en proces udført af mennesker, men  ud fra historikken fra lignende projekter får man en indikation eller man må udfærdige et budget ud fra projektets indhold, som der så skal følges stramt op på.

Et projektskema skal indeholde både udøvernes konkrete timepris, som kan udregnes ud fra deres løn, og det forventede tidsforbrug, samt de omkostninger som rejser og lignende der måtte være.

Der skal udarbejdes et timesheet som medarbejderne dagligt skal udfylde på de projekter, der er aktive. Dette timesheet skal så overføres til det samlede budget.  

Har nogen et excel ark som jeg kunne se som inspiration, så er min mail anne.rebekka@gmail.com

og John, tak for demo :-)

Hilsen Anne

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 10:32

Hej Anne!

Ok - det lyder jo rigtigt "Firmaet vil have en fast kostpris" men som du selv påpeger er det vanskeligt at give fast tilbud på udviklingsopgaver.

Men alligevel er der mange der som du også påpeger der opsamler alle data fra udførte projektter for herved at kunne blive bedre til at estimere næste tidsforbrug. (erfaringseffekten)

Bemærk dig dett! Alt for mange kalder det projektter når der alene er tale om opgaver - forsøg at få dem til at se dette definer et projekt  og definer en opgave hvad er forskellen:

Projekt:

Der er taler om et projekt når opgaven aldrig før har været udført og når opgaveindholdet kræver viden og færdigheder fra flere forskellige fageksperter (mange faggrupper og deltagere).

Opgave:

Der er tale om en opgave når den har været udført før og som kan løses af få personer indenfor samme fagekspertise. (få faggrupper og deltagere)

Måske lidt for grov Anne men det er virkeligheden derude at man mishandler ordet projekt. Jeg vil tro at udvikling af SW også i de fleste tilfælde er opgaver !

Jeg vil meget gerne høre fra dig Anne når du har været til møde i virksomheden ok?Idea

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)