I denne periode, hvor mange virksomheder står over for at skulle angive og betale moms for en længere periode.
Hvem hæfter egentlig for den skyldig moms ved en virksomhedsoverdragelse?
Lad os sige, at ejeren af et enkeltmandsfirma har solgt sin virksomhed, og derfor endnu ikke har afregnet momsen for 2. halvår 2008 og 1. halvår 2009. Er det så ny ejer nu der nu her 1/9 hænger på den skyldige moms for de to perioder, eller falder det tilbage på oprindelig ejer?
Grunden til jeg spørger, er at jeg forestiller mig hvis det er svar nr. 2 - at vi vil se en masse enkeltmandsvirksomheder, der meget hurtigt bliver overtaget et evt. SMBA for derefter at gå konkurs med momsgæld uden det berører den tidligere ejer eller?
Hvis A har et enkeltsfirma, hvor der ikke er afregnet moms endnu for anden halvår 2008 og første 2009. Denne virksomhed bliver så indskudt i anden virksomhed / solgt til anden virksomhed (selskab af en eller anden art).
Hvem hæfter da for den skyldige moms for de to halvår nu her 1. september?
Den gamle ejer (personen) eller den nye ejer (selskabet) ?
Hvis A har et enkeltsfirma, hvor der ikke er afregnet moms endnu for anden halvår 2008 og første 2009. Denne virksomhed bliver så indskudt i anden virksomhed / solgt til anden virksomhed (selskab af en eller anden art).
Hvem hæfter da for den skyldige moms for de to halvår nu her 1. september?
Den gamle ejer (personen) eller den nye ejer (selskabet) ?
Så er det A selv der hænger på den bid af kagen. Det er en enkeltmandsvirksomhed og da firmaet er samme juridiske person som A, så skal A afholde momsafgiften.
Selskabet er en ny juridisk enhed og har intet med enkeltmandsfirmaet at gøre mht. momsen for forudgående perioder.