Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved færdsel over Storebælt i kundes bil

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej - en ansat kører i en kundes bil over Storebælt og har udgifter til benzin, mad, parkering og broafgift i den forbindelse. Parkeringsbilletten viser ikke momsen udregnet.

Hvordan forholder det sig med momsfradraget i denne situation omkring Storebælt, parkering, benzin og mad? 

Jeg tror selv, jeg skal bogføre det sådan her:

Storebælt - fuldt momsfradrag

Benzin - fuldt momsfradrag

Parkering - intet momsfradrag

Mad - 1/4-del momsfradrag

Men har jeg ret?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07

Hej!

Hvidpladebil......ingen momsfradrag.

Gulplade.......ja.

Mad....1/4.

Tilmeldt 25. Jul 09
Skrevet kl. 12:37

Tak for svaret, men jeg kan ikke helt bruge det. 

Problematikken er, at medarbejderen kører i en kundes vogn - dvs. i en bil, der intet har med vores virksomhed at gøre.

Kunne du være sød at svare punkt for punkt, så jeg er helt sikker på hver enkelt problemstilling.

Igen tak for tilbagemeldingen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45

Jamen så er der heller ingen momsfradrag.......og heller ikke fradrag i regnskabet.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:05

Peter - Revisor:
og heller ikke fradrag i regnskabet.

Nu melder historien ikke noget om hvorfor der køres i kundens bil og om formålet med turen. Så den på baggrund er jeg enig med dig i, at der ikke er momsfradrag. Men derfra til at sige at der ikke er adgang til at trække udgiften fra? Det må formodes at turen relaterer sig til forretningen og det er i sigselv nok til at imødekomme et fradrag.

Henrik

Tilmeldt 25. Jul 09
Skrevet kl. 16:22

Henrik Krogh:

Peter - Revisor:
og heller ikke fradrag i regnskabet.

Nu melder historien ikke noget om hvorfor der køres i kundens bil og om formålet med turen. Så den på baggrund er jeg enig med dig i, at der ikke er momsfradrag. Men derfra til at sige at der ikke er adgang til at trække udgiften fra? Det må formodes at turen relaterer sig til forretningen og det er i sigselv nok til at imødekomme et fradrag.

Henrik

Medarbejderen arbejder som konsulent for kunden og prøvekører i den forbindelse kundens prøvebil, som i forbindelse med konsulentvirksomhedens arbejde er blevet ændret i forhold til tidligere. Det er derfor en del af konsulentarbejdet at prøve bilen af. Mener derfor godt, vi kan trække momsen fra på benzin, broafgift og maden som vores firma afholder i den forbindelse.  Men det lader det ikke til iflg. Peter...

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 16:34

Da det er kundens bil og I - efter hvad jeg forstår - har den inde med henblik på specielindretning, er jeg enig med dig i, at der tale om driftudgifter i forbindelse med tilretningen af bilen. Jeg vil i lighed med dig tage fuldt momsfradrag for benzin og broafgift reduceret fradrag for forplejningen.

Om Peter vil rykke sig efter din nærmere beskrivelse skal jeg lade være usagt. Jeg er enig med Peter i hans holdning i det omfang det var tale om et traditionelt ejerskab af bilen.

Dit spørgsmål er en af den salgs, som er svære at svare på, hvorfor der skal så få faktorer til at spørgsmålet i virkeligheden får en helt anden drejning end det var lagt op til fra starten. Desværre er skat og moms ikke eksakte videnskaber og meget beror på fortolkning.  Her ville jeg tage som sagt tage momsfradraget, hvis jeg var dig.

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 19:23

For maaaange år siden - under en strejke kontaktede jeg SKAT med følgende spørgsmål:

Vi er en transportvirksomhed. Alt diesel er udsolgt, men vi har stadig nogle hastetransporter, som vi kan køre i hvidplade personbiler. Hvordan forholder det sig med momsfradrag?

Svaret var, at vi kunne trække al momsen fra, da der ikke var tale om persontransport.

Ved samme lejlighed spurgte jeg, om vi ikke kunne trække moms fra omkostningerne til en bil på gule plader, hvis den blev brugt til person transport. Her fik jeg svaret: Principielt ikke - men det er svært at skelne mellem.

Selvom min histororie er oldgammel, så har jeg efterfølgende fulgt de retningslinier i min vurdering. Jeg har også altid skrevet omhyggeligt på bilagene, hvorfor jeg har valgt at fratrække moms.

Jeg kan dog ikke fortælle noget om, hvordvidt det er godtaget, da jeg aldrig har haft kontolbesøg. Men jeg vil tilslutte mig Henriks fortolkning af reglerne.

Tilmeldt 25. Jul 09
Skrevet kl. 23:33

I skal have tusinde tak for svarene - også omtalen fra den oldgamle sag Smile

Jeg synes generelt, at SKAT er en supergod serviceorganisation for os iværksættere og så længe jeg har argumentationen i orden, tror jeg den går. I ond tro er jeg i hvert fald ikke. God idé at skrive en lille note på den slags særlige bilag.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 23:37

Anja Sol:
I ond tro er jeg i hvert fald ikke. God idé at skrive en lille note på den slags særlige bilag.

I værste tilfælde retter SKAT til, hvis det mod forventning skulle være et problem. Hvis du vælger Espresso's løsning viser du at du har tænkt over beslutningen. Held og lykke med det!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)