Hej Regina
Jeg er ikke klar over, hvor økonomisk stor en aftale det drejer sig om, da det naturligvis er afgørende for, hvor mange ressourcer du bør kaste efter det så tidligt i forløbet, som du også ganske rigtigt selv er inde på.
Erfaringsmæssigt plejer agentens provision jo at afspejle de øvrige vilkår i agentaftalen. Mine klienter plejer derfor typisk at sende et grovudkast til en agentaftale relativt tidligt i forløbet for at afklare, om der er basis for en aftale, når der ikke er tale om, at de selv har fundet frem til agenten. Der er jo ikke så meget ved, at I er blevet enige om en pris/et agenthonorar, hvorefter I så kan begynde forfra, når forhold som markedsføring, ansvar, vareprøver, betalingsbetingelser mv. skal drøftes.
I første omgang bør du gøre dig klart, hvor meget du vil betale i agenthonorar i forhold til den mængde, som agenten forventer at kunne sælge. Det bør være dit udgangspunkt for en indledende drøftelse. Jeg synes desuden ikke, at du nødvendigvis skal komme med det økonomiske udspil. Hør hvad han forventer at kunne afsætte, og hvad hans forventninger til provision er. Du kan herefter vurdere, om der er grund til at bruge tid på at strikke en holdbar agentaftale sammen.
Hvis du ender med at skal udarbejde et udkast til en agentaftale, skal du være opmærksom på følgende:
Da du skal lave en international agentaftale, skal du være særlig opmærksom på at få indsat en lovvalgs og værnetingsklausul, der sikrer, at aftalen underlægges dansk ret og skal afgøres af danske domstole, hvis dig og din agent havner i en tvist.
Du bør desuden være meget opmærksom på at regulere rettigheder til varemærke mv., sådan at din agent ikke kan registrere dit varemærke i eget navn i Benelux landene.
Vær endvidere opmærksom på, at handelsagentloven indeholder en række ufravigelige regler omkring betaling af honorar til agenten i forbindelse med en agentaftales ophør.
Ligesom for mange andre aftalers vedkommende, kan du sikkert ved at google finde frem til adskillige forskellige eksempler på agentaftaler, som du kan klippe og klistre fra med den indbyggede risiko for, at du ender op med et produkt, der er juridisk uholdbart. Du befinder dig således på et område, hvor der er ufravigelig lovgivning, som der skal tages højde for ved udarbejdelsen af en kontrakt. Jeg anbefaler derfor, at du ofrer et par advokattimer på at få udarbejdet en ordentlig agentaftale, hvis henvendelsen viser sig at være værd at bygge videre på. Hvis du er interesseret i en uforpligtende drøftelse, er du velkommen til at kontakte mig på pbb@deichmann-adv.dk, ligesom du kan læse mere på www.deichmann-adv.dk.