Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn under sygdom?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer...

Håber nogle af jer kan hjælpe mig med denne her..

Jeg har medarbejder som under sin ferie har brækket hans fod og derfor er uarbejdsdygtig i 3-4 uger.  
Mit spm. er blot hvorvidt han er berettiget til kompensation / sygedagpenge fra mig som arbejdsgiver?

Det skal lige siges at han er ansat på DELTID men arbejder på fuldtid - med provisionsbaseret timer dvs. timer som teoretisk kun udbetales når pengene kommer ind fra kunderne (kunde besøg hvor han selv betaler for transporten frem og tilbage).  

I hans ansættelsesbrev står følgende vedr. sygdom:

"Fravær på grund af sygdom skal meddeles til arbejdsgiveren tidligst muligt og senest ved den aftalte mødetids begyndelse.

Medarbejderen skal jævnligt og altid på opfordring holde arbejdsgiveren orienteret om sygefraværets formodede længde.

Ved sygdom af mere end 4 dages varighed kan arbejdsgiveren kræve lægeerklæring. Lægeerklæringen betales af arbejdsgiveren.

Raskmelding meddeles straks arbejdsgiveren samt oplysning om dato for genoptagelse af arbejdet."

Ansættelsesbrevet er ud fra en funktionærkontrakt men rettet til iht. den provisionsbaserede løn etc.

Håber at I kan hjælpe ..

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:55

DIn medarbejder har ret til udbetaling af sygedagpenge fra dig. Med mindre du har forsikret dig ud af problemet, skal virksomheden betale de første tre ugers sygdom, og derefter kan der søges dagpengerefusion fra kommunen.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:56

Jeg skal måske tilføje, at sygedagpengene skal beregnes med udgangspunkt i et gennemsnit af de fire sidste ugers arbejde før sygdommen indtrådte. Du skal altså til at tælle timer.

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 10:48

Tak for svar Anette Big Smile
Situationen er at medarbejderen har været på ferie i de 3 foregående uger (det var her ulykken skete) - betyder det at det er tiden inden ferie der skal regnes time gennemsnit ud fra?.. 

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Jeg skal måske tilføje, at sygedagpengene skal beregnes med udgangspunkt i et gennemsnit af de fire sidste ugers arbejde før sygdommen indtrådte. Du skal altså til at tælle timer.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 10:57

Det vil jeg gå ud fra - men jeg ville altid for en sikkerheds skyld ringe til dagpengekontoret i medarbejderens kommune for at høre ad.

Tilmeldt 26. May 09
Skrevet kl. 12:03

*Opfølgning*

.. Jeg ringede til KK og fik bekræftet at det er timegennemsnittet af de sidste 4 ARBEJDSuger.  Og man faktisk går helt op til 13 uger tilbage hvis bliver nødvendigt.  

Tusinde tak for hjælpen Anette :-) 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)