Hej venner Har lige skrevet dette indlæg på min blog http://brandviden.dk/nyheder/din-leverandoer-af-brandslukkere-snyder-dig.html Kort fortalt handler det om at store virksomheder hænger kulsyreslukkere på kontoret. Det er en forkert slukker der både er farlig og nytteløs i mange tilfælde. Men de tjener kassen på det! |
Hej Kenneth,
Udmærket indlæg der bestemt lægger op til debat, såfremt de faktiske forhold er som du beskriver dem.
Men skal man have den bedste brandbeskyttelse, så kræver det jo sådan set mere udstyr end bare én brandslukker (om det så er pulver, vand, CO2, Halon - som vist iøvrigt kun er lovlig i særlige tilfælde, f.eks. på fly - eller hvad der ellers findes). Brand i/på mennesker kan også slukkes med et tæppe. Brand i elektrisk udstyr er nok ikke smart at slukke med vand, som du også antyder. Til en CO2 eller Halon brandslukker kan det naturligvis anbefales at man har en iltmaske på. Find selv på flere eksempler. Så i princippet må man jo spørge sig selv hvad brandsikring er værd i kroner og ører, ligesom så mange andre ting i den her verden.
I sidste ende må det også være relevant at se hvordan de fleste brande opstår og hvad de opstår i, og så vælge derefter. Hvis man ser sådan på det, så tror jeg du har ret i at vand er det vigtigste at have i nærheden i boliger og kontorer. Jeg vil heller ikke påstå at jeg ved mere om det her emne end du gør, jeg ville blot komme med et bidrag til debatten
Mvh. Peter