Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VISTA har overtaget magten - hjælp med adgang til en fil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkelt VISTA-PC herhjemme (og skal bestemt ikke have flere). Nu vil jeg gerne ændre en fil i denne mappe:

C:\Windows\System32\drivers\etc

Det kan jeg godt på de andre PC-ere som ikke har noget Vista til at bestemme for mig.

Men på Vista-PCeren: Jeg kan godt finde filen og åbne den i notepad. Men når jeg vil gemme min ændring får jeg at vide, at det har jeg ikke brugerrettigheder til. Der kommer også forskellige forslag om, at jeg gemmer siden i mappen "dokumenter" i stedet eller at jeg kan kontakte min systemadministrator eller i øvrigt skride ad HT..... (det sidste dog ikke formuleret så konkret men implicit indbygget i de øvrige muligheder).

Jeg er oprettet som administrator.

Er der nogen af jer som kan fortælle mig, hvordan jeg får rettigheder til at ændre i filerne?

Fra København
Tilmeldt 27. Jun 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:17

Højreklik på filen i explorer => Properties 

skulle være et lille flueben i bunden af vinduet med 'read-only' - den skal du bare slå fra - så skulle den være kørende.

Windows vista kommer nok op og advarer om du har ændret i filen, i dens security center, der skal du bare "approve" dette.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:28

Tak for hurtig hjælp, Christian. Der var faktisk kun flueben de steder, de skulle være, men alligvel hjalp du mig, for da jeg højreklikkede, var der også andre faneblade, bl.a. et om sikkerhed, og der klikkede jeg en hel masse til og fra - og nu kan jeg gøre, som jeg vil. Så det er bare alletiders.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 00:39

Hej Anette,

Du er måske ved at ændre i hosts filen? Smile

Filen kan være skrivebeskyttet, men det lyder ikke umiddelbart til at være det, der er udfordringen.
Den kan være blokeret af sikkerhedsindstillingerne i Windows Vista.

Hvis du højreklikker på filen og vælger Egenskaber, vil du under fanebladet Generelt kunne se, om filen er blokeret.
På samme faneblad kan du fjerne den eventuelle blokering.

Du kan eventuelt forsøge med at ændre ejerskabet af filen.
Det gør du ved at gøre følgende:

• Højreklik på filen
  • Vælg Egenskaber
  •  Vælg fanebladet Sikkerhed
  • Vælg Avanceret
  • Vælg fanebladet Ejer
  • Vælg Rediger
  • Vælg din egen bruger
  • Vælg OK
  • Vælg OK

I fanebladet Sikkerhed kan du nu markere dit eget brugernavn under "Gruppe- eller brugernavne:"

Tjek at tilladelsen "Fuld kontrol" er markeret under "Tillad".
Hvis ikke, så gør følgende:

• Vælg Rediger
  • Marker din egen brugerkonto
  • Marker "Fuld kontrol" under "Tillad"
  • Vælg OK

Du har nu fuld ret til at ændre i filen.

Håber du kan bruge det. Smile

Ellers kan du jo lige give mig et praj.
Så skal jeg gerne hjælpe dig fjernbetjent. 

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:48

Mange tak for den gode gennemgang, som jeg lige gemmer i min hjælpe-mappe til en anden gang. Det er ikke så tit, jeg er inde og pille i de ting, men der var liiige et par småting (ja - i hosts-filen, nu du er så direkte Smile), jeg ville have på plads. Det er lige præcis det, du beskrev, jeg har gjort for at få styr på det.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 00:54

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Mange tak for den gode gennemgang, som jeg lige gemmer i min hjælpe-mappe til en anden gang. Det er ikke så tit, jeg er inde og pille i de ting, men der var liiige et par småting (ja - i hosts-filen, nu du er så direkte Smile), jeg ville have på plads. Det er lige præcis det, du beskrev, jeg har gjort for at få styr på det.

Smile

Hvis noget lignende skulle drille i fremtiden, er du meget velkommen til at tage fat i mig.

Så skal jeg gerne forsøge at hjælpe.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)