Nej - du kan ikke tage patent på noget der findes i forvejen.
Det, der af gør om man kan tage et patent er den såkaldte "opfindelseshøjde". Hvis dit produkt ikke adskiller sig nævneværdigt vil dit forsøg på at komme ind på markedet blive afvist af den der har patentet.
Nej - du kan ikke tage patent på noget der findes i forvejen.
Det, der af gør om man kan tage et patent er den såkaldte "opfindelseshøjde". Hvis dit produkt ikke adskiller sig nævneværdigt vil dit forsøg på at komme ind på markedet blive afvist af den der har patentet.
Mvh,
Christian
Vil give Christian ret,
Dertil kommer at opfindelsen ikke må være nyhedsskadet - dvs. at den ikke må være alment kendt af offentligheden.
Et frisk patent på den magnetiske nordpol var måske en forretningside? Så skal alle betale dig en lidt mønt hver gang de orienterer sig?
Nej spøg til side, når man taler om koncepter er det meget sjældent det kan betale sig at bruge tid og penge på patenter. Det er i 99% af tilfældene en bedre ide bare at gøre det, og så regne med man har first-mover advantage nok til at efterlade de andre i støvet. Og hvis det du vil lave allerede findes er det helt håbløst at sikre sig rettigheder (det er jo ikke engang dine) men så kan det være du kan se forbedringsmuligheder du kan tjene penge på??
Et frisk patent på den magnetiske nordpol var måske en forretningside? Så skal alle betale dig en lidt mønt hver gang de orienterer sig?
Nej spøg til side, når man taler om koncepter er det meget sjældent det kan betale sig at bruge tid og penge på patenter. Det er i 99% af tilfældene en bedre ide bare at gøre det, og så regne med man har first-mover advantage nok til at efterlade de andre i støvet. Og hvis det du vil lave allerede findes er det helt håbløst at sikre sig rettigheder (det er jo ikke engang dine) men så kan det være du kan se forbedringsmuligheder du kan tjene penge på??
Hej Sansir,
Hvis jeg levede tilbage i urtiden ville jeg have taget patent på hjulet. Du skriver omkring det tvivlsommme i værdien af et patent men jeg er sikker på, at havde jeg et patent på hjulet ville jeg være mange gange rigere end selv Bill Gates. Du har ret i at patentsager er meget tidskrævende men nogle gange giver det altså efter min mening profit. Det koster 3000 kkr at indgive en patentansøgning - som svar får man en detaljeret redegørelse hvor man kan få en ide om hvad konkurrenterne har tænkt på - billigt ikke ;-)
Christian du skriver, at man ikke kan tage på patent på noget som en allerede har patent på - men, hvad hvis ham som har det koncept IKKE har patent på det? Kan jeg så gøre det hurtigere end ham, selvom hans koncept er 10 år gammelt men endnu ikke har patent?
Man kan ikke tage patent på noget eksisterende heller ikke selv om det ikke er beskyttet. Men hvis dit koncept er tilstrækkelig nyt kan det være du få på den nye del (tror det nu ikke, men det skal man vurdere fra gang til gang)
Men hvorfor vil du overhovedet bruge tid på at tage en andens patent, du kan jo aldrig forbyde ham at fortsætte sin forretnig?
Christian du skriver, at man ikke kan tage på patent på noget som en allerede har patent på - men, hvad hvis ham som har det koncept IKKE har patent på det? Kan jeg så gøre det hurtigere end ham, selvom hans koncept er 10 år gammelt men endnu ikke har patent?
For det første kan man ikke tage patent på koncepter. Et koncept er slet ikke konkret nok til at kunne patenteres. Gjorde man det, ville advokaterne få kronede dage.
I samme sekund en ide har været ude i det "offentlige rum" - dvs. andre end ophavsmanden kender den kan den ikke patenteres mere.
Så alle kan altså blot offentliggøre deres ideer f.eks. i et forum som dettte for at undgå at konkurrenter patenterer den.
Så du har altså ikke en chance for at "snuppe" en anden mands idé og gøre den til din egen via et patent, blot fordi han ikke selv har gjort noget ved det.