Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandører vil ikke handle med mig

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp... hvad skal man gøre, når leverandøerer - af hensyn til andre i branchen ikke vil handle med en? Jeg ser et hul i markedet, som jeg mener kan fyldes med en webshop/fysisk butik i en branche med butikker fordelt over hele landet, men meget lidt nethandel. Men leverandørerne (forskellige mærker) ønsker at beskytte de spillere der allerede er på markedet - altså det fysiske - og ønsker derfor ikke at handle med mig. De mener ikke, at det er attraktivt med konkurrence fra nettet (hvis det er billigere) og det er i denne sammenhæng den bedste konkurrenceparameter.

Hvad gør man så? Er det overhovedet lovligt at nægte samhandel med henvisning til at man vil beskytte de øvrige?

Venlig hilsen Fred

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15085
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:45

Det kommer helt an på grunden til at de nægter det... B&G tabte jo sagen om salg til Merlin i tidernes morgen, men selvom de tabte og blev tvunget til at sælge til Merlin, kom produkterne aldrig ind i butikkerne... B&G gjorde det nemlig via små tricks umuligt for Merlin at forhandle deres produkter. F.eks ved lange leveringstider eller leveringsproblemer, minimumskøb der var urealistiske for den enkelte butik samt andet i den stil.

Så får du et nej, hjælper det ik at gøre mere, for du får alligevel intet positivt ud af det i sidste ende...

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 23:45

Hej.

Jeg ved det ikke med sikkerhed men jeg mener ikke at det er lovligt på den måde.

Men jeg må da indrømme at jeg også har sagt nej til flere som ville forhandle mine reklame balloner, og det er kun fordi jeg ikke kan lide deres sagls metoder, jeg sælger ikke for hver en pris.

Venlig hilsen.

Ronnie 

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 23:50

Surt når en eller flere leverandøer lukker af for nethandel for at "skåne" IRL butikker. Lovmæssigt må de ikke nægte at handle med dig hvad enten du har butik eller netbutik - men de bestemmer jo selv til hvilke priser du kan købe af dem, leveringstider og betalingsbetingelser.

Jeg mener "denne" debat var meget oppe at ringe for nogle år siden hvor webshops rigtig skød i vejret og blev en reel konkurrent til butikkerne.

Hvis jeg var dig - her selv været i samme situation blot i anden branche - ville jeg parallel importer fra anden EU land. Evt få det produceret i fjernøsten.

/PBL

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:06

Per B. Lauridsen:

Evt få det produceret i fjernøsten.

Det er så ik lovligt, når der er tale om en mærkevare, der med sikkerhed er Trademark beskyttet i hoved og r..

Fra Uldum
Tilmeldt 2. Aug 06
Indlæg ialt: 574
Fra  PetDreams.dk ApS Skrevet kl. 00:06

Per B. Lauridsen:

Hvis jeg var dig - her selv været i samme situation blot i anden branche - ville jeg parallel importer fra anden EU land. Evt få det produceret i fjernøsten.

/PBL

Det kan være super med parallelimport. Vi har tit forsøgt at hente de samme produkter, fordi de samme produkter kan være en hel del billigere end fra de danske og kan få de ting man ønsker. Derudover er leveringstiden næsten den samme. Det er bare ikke så nemt, for de fleste vil med det samme henvise til deres danske distributør, så man skal næsten have en adresse i et andet EU-land, hvor varerne kan sendes til, og videre til vores danske adresse. Mellemøsten bruger vi også, men der skal man passe på man får dem til at lave de mere simple varer efter min erfaring, og ellers rejse derud, hvis de skal lave nogle lidt mere komplicerede ting, eller i det mindste få en del prøver hjem først.

Jeg kender godt til samme problem fra vores da vi startede for nogle år siden. Der var der også en der ville "skåne IRL butikkerne". I dag sælger de på livet løs til netbutikker. Nu er der mindst 30 butikker af vores type online, så kan du overbevise dem om, at de er konservative, og at der ligger et stort potentiale i nethandel, bløder de nok op på et tidspunkt :) .

Billigt Hundeudstyr Online

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 00:20

Hvis varene er produceret uden for DK ville det jo være let at omgåes via en wannabe "pixmania" webshop hvor firmaet er fungerende fra et andet land med sælger via dansk webshop.

Så omgåes du ikke DK-distributørene. ;)

Jeg er godt klar over fjernøsten vs trademarks problematikken - nu melder tråd-starteren ikke ud med hvilke produkter vi snakker om - og om disse produkter kan produceres uden at overtræde diverse lovgivninger..

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:26

langvang:

Det kan være super med parallelimport. Vi har tit forsøgt at hente de samme produkter, fordi de samme produkter kan være en hel del billigere end fra de danske og kan få de ting man ønsker. Derudover er leveringstiden næsten den samme. Det er bare ikke så nemt, for de fleste vil med det samme henvise til deres danske distributør, så man skal næsten have en adresse i et andet EU-land, hvor varerne kan sendes til, og videre til vores danske adresse. Mellemøsten bruger vi også, men der skal man passe på man får dem til at lave de mere simple varer efter min erfaring, og ellers rejse derud, hvis de skal lave nogle lidt mere komplicerede ting, eller i det mindste få en del prøver hjem først.

Jeg kender godt til samme problem fra vores da vi startede for nogle år siden. Der var der også en der ville "skåne IRL butikkerne". I dag sælger de på livet løs til netbutikker. Nu er der mindst 30 butikker af vores type online, så kan du overbevise dem om, at de er konservative, og at der ligger et stort potentiale i nethandel, bløder de nok op på et tidspunkt :) .

En distributør må ik sælge ind i et andet område eller land, end der hvor de har distributionen. Gør de det, mister de agenturet eller distributionsretten, hvorfor det at levere til en enkelt kunde er alt for risikabelt...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:28

Per B. Lauridsen:

Hvis varene er produceret uden for DK ville det jo være let at omgåes via en wannabe "pixmania" webshop hvor firmaet er fungerende fra et andet land med sælger via dansk webshop.

Så omgåes du ikke DK-distributørene. ;)

Jeg er godt klar over fjernøsten vs trademarks problematikken - nu melder tråd-starteren ikke ud med hvilke produkter vi snakker om - og om disse produkter kan produceres uden at overtræde diverse lovgivninger..

Hvis du sælger via en dansk webshop eller har varerne på lager i DK, så overtræder du allerede Trademark lovgivningen... Og alle lidt større firmaer har deres Trademarks for hele EU, hvorfor du skal til at have varerne på lager udenfor EU, og sende ind i EU...

Den løsning er bare ik særlig brugbar, hvilket du sikkert nemt kan se...

Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:31

Tak for de hjælpende ord!

Der er tale om verdensomspændnede firmaer med tredamarks i bege ender, som der var én der sagde. Parallelimport bliver en bedrift af de store :-) Men livet som iværksætterer jo fuld af udfordringer...

Men forstemmende, at man hellere vil beskytte og konservere et marked end at udvikle det. Jeg har været i branchen i fire år- kender alle leverandører, og har haft IRLbutik med deres produkter uden problemer. Dén er jeg trådt ud af og ønsker at skabe noget nyt og fremtidsrettet - men det vil man ikke på bjerget. Hellere lukke øjnene og håbe på at nettet forsvinder igen :-D

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)