Jeg sidder og er igang med og skrive idéen jeg har i mit hoved ned i word dokument, som derefter - forhåbentlig skal blive til koncept hvor jeg derefter kan starte mit webfirma.
Jeg ville dertil høre om der var nogle af jer der ved hvilke punkter man laver i et dokument "fra idé til concept"
Jeg er kommet "så langt", at jeg har en forside, indholdsfortegnelse og indledning - og hvad kommer så ?
Skal man starte direkte og fortælle om hvem er virksomheden, hvem er personerne bag virksomheden?
Er der nogen herinde, der har et par fifs, gode råd mv, så er I meget velkommen til at skrive dem her, eller sende dem pr. mail til: niller33@hotmail.com
Well, jeg er sikker på at der er mange gode meningen om, hvordan man går fra idé til koncept... og hvor går den helt konkrete skillelinje... Men det er ikke så vigtigt at se på rigtig eller forkert så tidligt (i hvert fald ikke i min verden), tingene vil modnes med tiden.
- Lav fx et mood board (Billeder af: Hvad er det du gerne vil opnå i virksomheden? Hvordan kommer dit kontor til at se ud, din dagligdag? Hvad skal dine kunder opnå igennem dig? Hvilke events tager du til?)
- Hvilke krav skal idéen opfylde, for at den kan blive til noget realiserbart? - Hvornår starter idéen og bliver til handling, hvornår kan/vil du gøre alvor af det?
- Hvad er din USP, hvad vil du gerne være kendt for, og hvad kan du som andre ikke kan, eller hvad vil du tilbyde i stedet? - Hvordan ser det marked ud, du gerne vil ind på? Er der plads og mulighed for at manøvrere? - Lav nogle personas (fiktive karakterer, dine kommende kunder - du vil da lære dem at kende)
- Lav en RSS Feed / Link liste over nyheder på dit område... lad dig inspirere... - Lav en liste over personer du bør eller vil kende i forbindelse med dit arbejde - og se efter måske en fast sparringspartner, som kan holde dig op på din idé.
- Du kan også begynde at tænke i forretningsplaner og budgetter - hvis du godt kan lide at fordybe dig i det...... - Hvis du er god til at tegne, male eller skriver meget i hånden - så prøv at brug det pågældende medie, nogen gange løber din tanker løbsk og du får en masse ny inspiration til indhold :)
Tak for dit svar samt inputs. Da jeg ikke vil røbe herinde inde hvad min plan/drøm går ud på, vil jeg prøve at forklare så godt som jeg kan.
For det første, har jeg i tankerne at projektet forbliver på nettet. Dvs. at firmaet bliver et onlinefirma, og ikke et firma med fancy kontore beliggende i hovedstaden.
Jeg spekulere lige nu, om det rent faktisk er alfa omega at lave både en forretningsplan, budgetter mv. hvis man har i hovedsæddet at prøve løkken med stortset ingen omkostninger fra start? - Kan man det?, og hvad er alfa omega mest nødvændig udover forretningsplanen samt marketing og analyse plan at have med i sine overvejlser ?
Er det godt at have flere planer skrevet ned, også selvom man hverken har erfaring eller idé til hvordan det fungere, foreksempel hvis man skal ud og låne penge i banken, eller man får en investor ind i spillet ?
Jeg er helt ny i det her felt, og det er et felt som jeg så småt er begyndt at få interesse for, da jeg - synes jeg selv har fået en fed idé, og forhåbentlig komme til at overraske nogle af jer senere hen, når planen forhåbentlig bliver til virkelighed.
Fra ide til koncept....jeg vil faktisk fraråde dig at lave forretningsplanen nu....jeg tror mere på at det første svar du fik indeholder mange af de elementer som du med fordel kan drage nytte af i denne fase....ideer er utroligt skrøbelige og de skal fyldes med energi og fantasi for at blive til holdbare koncepter.....det er først når du har udviklet din "vision" - "drøm" kald det hvad du vil omkring fremtidens virksomhed at du bør kaste dig over at lave forretningsplanen.....
Hvis du efter at du har fået en ide, straks starter på en forretningsplan, som forsøger at rationaliserer ideen, så vil mange potentielt rigtig gode ideer falde til jorden....brug noget tid på at udvikle den i en kuvøse af fantasi....eks. med mood boards mv...der findes masser af litteratur omkring dette som du kan blive inspireret af. Når du så mener at du er "langt nok ude", er øvelsen med forretningsplanen meget styrkende for dig....det kan give anledning til at "loope" tilbage og overveje konceptændringer, m.v.....efter nogle loops imellem divergente og konvergente tanker vil dit koncept pludselig have vokset sig modent...
Det er bare ret vigtigt at adskille de to faser når man arbejder i dem, - ellers ødelægger man både sin kreativitet og sine analytiske egenskaber. Læs evt. noget kreativitetslitteratur, - eks. vores egen Ole Striim har skrevet omkring "systematisk kreativitet"!
Selvom jeg er meget enig i ovenstående, så vil jeg stadig anbefale dig at skrive dit valuepropostion ned. Altså hvad er det du tilbyder og hvorfor er det pengene værd for en forbruger, hvilken værdi har det. Blot for at have en base at vende tilbage til og noget nedskrevet at redigere i og bygge videre på, når du får nye gode ideer eller revurderer noget allerede konkluderet. Det behøver ikke at fylde 80 A4-sider og det behøver ikke leve op til nogle formelle krav, men jeg finder det i hvert fald rart at have noget at vende tilbage til når dampen begynder at køre lidt for højt. Ellers held og lykke med din ide og godt gåpåmod.
Jeg vil bare lige erklære mig meget enig i Haralds kommentar.....din Value Proposition er afgørende for om du bliver en succes....og en meget vigtig del af en kreativ proces. Alt for mange mennesker fokuserer på alt det udenom forretningen og alt det som er værdiskabende, - men glemmer i farten at spørge sig selv "hvilken værdi får mine kunder af mine produkter/ydelser i bytte for deres penge?" og er i stand til at svare på spørgsmålet så kunderne bliver overbeviste...
Tobias, har ret i det han skriver. At du som person og det der driver dig, er utroligt vigtigt at få afklaret. Så du holder fast i din vision og især din ildsjæl fordi på et tidspunkt vil du stoppe op og spørger dig selv "er det her det rigtige for mig". Dette kan skyldes bl.a. at du møder en masse modstand og skeptisme fra familie og venner, eller fordi du er ved at drukne i alle de opgaver der er i forbindelse med at være iværksætter.
Harald, har også ret, men det kommer du til i forbindelse med Salg og markedsføring, og det ligger også som spørgsmål i forretningsplanen.
Du kan altid kontakte mig, hvis du har brug støtte.