Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamefinansierede studie-lovsamlinger - en god idé?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal man spille djævelens advokat, ville jeg måske spørge hvorvidt du har tænkt på, om folk helst vil betale hundrede kroner om året og have en reklamefri halvt så tung bog, eller bære rundt på en dobbelt så tung gratis bog hele året, som samtidig fylder dobbelt så meget i tasken og reolen? Studerer selv HA(jur.) og kan sagtens forstå hvor du kommer fra, men personligt ville jeg hellere betale og det selvom pengene ellers ikke sidder løst i min lomme.

Alligevel må du ha alt godt og go arbejdslyst.

  

Tilmeldt 26. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hundrede kroner om året?

Er dine lovsamlinger fra krigens tid?

Jeg bliver en stud.jur her til september forhåbentlig, og prisen på lovsamlinger er noget af det der bekymrer mig mest af budgettet. Jeg har en bekendt der lige har gennemført første år af bacheloren. Han købte brugte bøger og betalte omkring 1700,- pr. semester.. Det er lidt mere end et par hundrede om året..

Ved dog ikke hvordan ha.jur's pensum og krav til lovsamlinger er bygget op..

Men er enig i det med vægten. Hvis bøgerne kommer til at blive fyldt med reklamer og bøgerne dermed bliver væsentlig tungere, foretrækker jeg at købe brugte.. Desværre har man vist ændre kravene til lovsamlingerne, så udbuddet af brugte bøger er lavt.

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Harald 9000.

 

Tak for din kommentar – djævelens advokat er jo altid god at have med på råd, når man skal have testet sine ideer =)

 

Jeg har gjort mig overvejelser om sideantal og vægt på lovsamlingen, men nok ikke i samme grad som du – det er da helt sikkert noget, der skal tænkes over.

 

Jeg er meget enig med dig i, at vægt og omfang på studiebøger spiller en rolle. For de fleste fags vedkommende har man ikke et valg mellem bøger, og man skal bære rundt på dem dag efter dag. For netop lovsamlinger har pointen om vægten særligt gjort sig gældende – hvor der før i tiden fandtes én lovsamling, som indeholdt alle relevante love (ca. 1700 sider), findes der nu meget mindre og meget mere populære lovsamlinger (opdelt i år eller fag), som er til at bære (typisk 100-350 sider).

 

En førsteårs-lovsamling, som den ser ud i øjeblikket, er på ca. 230 sider, som ikke er ret meget for en fagbog. Umiddelbart tror jeg ikke, at det vil være nødvendigt (eller muligt) at samle så mange sponsorer, at vægten på bogen bliver et problem, men det vil vise sig, når projektets holdbarhed undersøges nærmere.

 

@RasAlb

 

På studiet er det primært fagbøgerne, der koster kassen. Man kan sagtens få en førsteårs-lovsamling for 100 kr. (eller i øvrigt hele Karnov på en skive eller online for 300-400 kr., men det er en anden sag, når det nu er papirlovsamlinger, projektet handler om). På den måde kan man sige, at projektet ikke flytter det store ved bog-budgettet, men en gratis bog, som man skal have fat i, er vel ikke at foragte.

 

Jeg har med vilje ikke overvejet at blande reklamer ind i fagbøgerne. Dette skyldes primært, at der i fagbøger en masse rettigheder indblandet samt en masse forfattere (her i blandt forstokkede professorer, som ville falde om på stedet, hvis idéen med reklamer i en fagbog blev forelagt dem).

 

Tak for bidraget til overvejelserne omkring projektet og god fornøjelse med studiet.

 

 

Venlig hilsen

 

Lars

Tilmeldt 26. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er lovsamlingerne vel kun tillæg?

Karnov er vel ikke nødvendigt at købe da du kan bruge det over fakultets trådløse net?

 

Iøvrigt er en gratis bog helt fint :-)

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen RasmusAlb

 

Lovsamlingen er god nok – den indeholder alle de for 1. år relevante love, som fx arveloven, ægteskabsloven, aftaleloven, købeloven, grundloven, menneskerettighedskonventionen osv.

 

Jeg mener, at der er online-adgang for studerende til Karnov nu også fra hjemmecomputere, men det er jeg ikke helt sikker på.

 

Hvis jeg kan være behjælpelig med spørgsmål om bøger eller andet vedr. studiet, er du meget velkommen til at skrive til min mail larsmoller10@hotmail.com 

Venlig hilsen

 

Lars

Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ting du lige skal have i mente - nye studerende har en tendens til, at købe det som skolen (universitetet) anbefaler og det som er pensum, enten i form af helt nyt materiale eller ældre studerendes aflagte. Det er sværere at overtale nye studerende til, at købe f.eks. kompendier eller andre bøger  end det anbefalede, fordi de fleste gerne vil have en god start, og ikke ved hvor pålideligt det er med en anden bog end den der bliver anbefalet.
Det er i hvert fald min opfattelse på CBS. Der har man f.eks. i erhvervsret med fordel kunnet anskaffes sig kompendier, men på trods af, at alle får det at vide fra starten af af tutorer mv. så er det minimalt med personer der gør det.

Så tror du skal overveje kraftigt om det er det værd - specielt når der ikke engang er (så mange) penge i det for din side af :) 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)