Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamefinansierede studie-lovsamlinger - en god idé?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er jurastuderende fra Københavns Universitet, og har netop afsluttet bachelor-delen af uddannelsen.

I forbindelse med eksamenslæsningen har jeg fået ide, som jeg gerne vil have jeres feedback på.

Når man starter på jurastudiet, skal man have en masse bøger og mindst en lovsamling til det første år. Man kan i øjeblikket købe en lovsamling til 1. år for ca. 100 kr. (en gennemsnitlig fagbogs-højde/bredde på ca. 250 sider) - her har man alle de relevante love til brug for hele året samlet i én bog.

Min idé går ud på at finansiere materialer og tryk af en sådan lovsamlingen ved reklamer - det kunne for eksempel være reklamer for advokatkontorer, tøjbutikker, caféer, spisesteder, klubber mv.

Jeg forestiller mig, at det i første omgang kun skulle sættes i værk for 1. års studerendes lovsamlinger. For det første fordi man her er sikker på ca. 1000 nye studerende pr. år (København og Århus sammenlagt), og fordi der med sikkerhed ikke er valgfag på 1. år, således at indholdet af lovsamlingen kan lægges fast på forhånd og være tilstrækkeligt for alle 1. års studerende. Der vil evt. senere kunne udvides til hele bachelordelen og således til mindst dobbelt så mange studerende.

Jeg er ikke i besiddelse af priser på materialer og tryk, da jeg endnu kun er på idé-stadiet. Jeg vil gerne have jeres uforbeholdne meninger om idéen, og hvis nogen ligger inde med erfaringer fra et lignende projekt, viden om trykkerier, priser, eller andet relevant for idéen modtages dette med tak.

(Jeg er ikke sikker på, at der vil være plads til den store fortjeneste til mig selv, men det er nu heller ikke målet med idéen - målet er at sætte i værk (og så i øvrigt skaffe 1000 studerende en gratis bog og tilsvarende skaffe firmaer målrettet reklame)).

Er det en god ide?

Med venlig hilsen

Lars

Fra København S
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 15:02

Hej Lars,

Få styr på din fond, kunne næsten ikke læse dit indlæg.

Men min mening omkring projektet er at det er en god ide, men du kan ikke bare lave copy paste fra de kompendier som findes i forvejen. Desuden laver ventus.dk allerede kompendier til andre fag, på den måde som du vil gøre det, altså med reklamer i dem. Hvis det var mig ville jeg ikke gå i gang med det, da det ville tage utrolig lang tid og fordi ventus.dk allerede har midlerne og ressourcerne til at gøre det.

Altid en ny ide!

Fra Copenhagen Baby...
Tilmeldt 12. Apr 06
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 15:04

hey lars

det er da helt sikkert en god tanke. og der er nok flere studerende end dig som har tænkt tanken om at få andre til at betale deres studiebøger for sig.

Jeg tror desværre ikke det er helt muligt, men uden at vide det med sikkerhed. Det du skal tænke på, er bl.a. forlagene og forfatterne, de som ligger navn til de bøger, de skal også have lyst til at have Cafe Sommersko eller Kromann Reumert reklamer i deres publikationer. Derudover så er det rimelig store beløb der er snak, så du bør nok også undersøge om markedet er der - hvad vil gerne have fat i jura studerende og hvad vil de betale for det?

Og som jura studerende bør du også hurtigt kunne finde ud af om det overhovedet er lovligt? såfremt at forlag og fofattere siger ja (tingene er jo copyrightet)

/J

Tilmeldt 4. Dec 08
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 15:21

Hej Lars

Jeg er ikke selv nået så langt i uddannelses systemet endnu.

Men på handelsskolen skal vi hvert år købe for omkring DKK 500 opgavebøger.

Der tror jeg mange elever ville være glade for at kunne spare de penge mod at se på reklamer.

På min skole, IBC Kolding, hænger der i forvejen poster for diskoteker etc. og der ligger flyers overalt, så det er ikke fordi ledelsen ikke vil have reklamer på skolen.

Hvis det er noget du vil gå videre med, så synes jeg lige vi skal snakke sammen da jeg torr det ville være en god idé på handelsskolen også Smile

Tilmeldt 5. Jan 09
Skrevet kl. 12:28

Hej igen, og tak for jeres svar – super, at i gider komme med jeres input.

I forhold til ophavsret og forfatteres rettigheder og ønsker i forhold til reklame-indhold må jeg hellere præcisere, hvad det er jeg ønsker.

Jeg ønsker at lave en lovsamling – altså en bog der udelukkende indeholder de love, der er relevante for 1. års studerende – ikke et kompendium.

Grunden til at jeg har valgt lovsamlingen er, at udarbejdelsen ikke kræver en forfatter – dvs. at jeg kan selv indsamle de love, der er relevante, og der skal ikke forfattes noget tekst herudover. Lovtekster indgår i det, der benævnes ”public domain” – altså noget som alle har ret til, og ingen derfor kan have ophavsret over.

Jeg kan sagtens se pointen i forhold til ventus.dk, da de allerede er har et projekt af samme art kørende. Jeg kan dog også se nogle forskelle mellem projekterne – bl.a. den nævnte forskel mellem et kompendium (som ventus.dk laver) og en lovsamling, og at ventus.dk, så vidt det ses, ikke laver gratis-kompendier på tryk – hvor gammeldags det end kan lyde, foretrækker jurastuderende papirlovsamlinger, som de kan medbringe til forelæsninger og overtegne med noter.

@robertrungholm, projektet skulle, som nævnt, være for lovsamlinger og ikke de egentlige lærebøger, men man bruger jo også lovsamlinger på handelsskolen i faget erhvervsret, så der er da helt sikkert også potentiale – godt at få udvidet sin horisont.

Venlig hilsen

Lars

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 12:55

Jeg synes det er en super god idé, og du kan evt gøre det lidt eksklusivt at henvende sig til jurastuderende..

Beregn hvor meget det koster at trykke og udgive 1000 eksemplarer, og find ud af om beløbet er realistisk at finansierer via reklamer.

Du kan evt dele bogen op, således at der er tekst på venstre side, og én stor reklame på højre.. tror det bliver nemmere at sælge pladserne på denne måde. Tilbyd ligeledes mindre annoncer på bagsiden af bogen, så du får udnyttet så meget reklameplads som muligt.

Nogle forfattere/forlag har ligeledes en hjemmeside tilknyttet en given bog. Lav evt en blog hvor de studerende kan debaterer bogen eller lign. og lav en sponsor kategori, hvor alle sponsorerne fra bogen er listet. Dette gør dit salgsargument stærkere, og kan være med til at holde en fornuftig pris.

Dvs. du sælger både offline + online i et og samme produkt.

Go fornøjelse med projektet...

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 5. Jan 09
Skrevet kl. 11:54

Hej Daniel K.

Mange tak for dit input.

Det er lige præcis placering og antal af reklamer, der skal tænkes meget over, så det er rigtig fedt med nogle gode forslag – jeg synes også at ideen med et online element er super god.

Venlig hilsen

Lars

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 01:28

Lyder som en fed idé ;-) Skal selv starte på enten Ha(jur.) eller en bachelor i jura her til sommer, og hvis der var en gratis lovsamling, selvom der var lidt reklamer i den, ville jeg da vælge den i stedet :-D

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 02:04

Du skal bare klø på for ideen er god, og du vil helt sikkert blive hele skolens darling...

Om der findes andre på markedet eller ej, skal du ik lade dig skræmme af, så længe du mener du kan lave noget der er bedre end dem.

Og kontakt et trykkeri for prisen. Hvis der bare kommer lidt reklamer i hvert kompendie kan det nemt løbe rundt, og du kan sikkert godt lave en skilling for dit hårde arbejde...

Tilmeldt 5. Jan 09
Skrevet kl. 17:00

Hej Kristian Øllegaard og Fashion-Seller.

Tak for jeres input og tanker om projektet – det er fedt at høre fra andre, der tror på at idéen kan gøres til virkelighed. Jeg vil undersøge markedet og priserne, og finde ud af om projektet vil kunne fungere i praksis.

Venlig hilsen

Lars

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)