Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed (Slippe for at betale SU, trække udgifter fra etc.)?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså du må jo ikke tjene mere end fribeløbet uanset hvordan du gør det. Men hvis du har en virksomhed er det nok lidt lettere at overtale "chefen" til at give dig en bærbar eller nogle bøger istedet for løn...

Men det er jo lidt noget andet

Fra København
Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 15:13

Okay det var bare det jeg ville vide..

For som sagt når man er på SU så er der en grænse for hvor meget om året man må tjene..

og hvis det beløb ikke ændrer sig uasnet om man har et fast arbejde, freelance eller eget firma eller what so ever.. så er det jo fløjtende ilgemeget.. så er jeg bare stadig fast ansat her.. bare på "ufast antal timer om ugen"..

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 15:38

øhhh jeg forstår vist ikke hetl hvad du mener, men altså SU er en støtte du kan få istedet for at arbejde (det er meningen du skal arbejde på dit studie) der er så et loft på hvor meget du må tjene inden du skal begynde at betale SU tilbage (som Anette siger vist nok ca 80.000, da jeg blev værdig for 4 år siden var det  65000)

Om du tjener pengene som selvstændig, bankdirektør eller bartender er ligemeget, det eneste der betyder noget for SU-styrelsen er hvormeget du tjener. 

Jeg vil tro at man kunne lave et ApS (hvis man har kapitalen) og så bare lade pengene stå hvis man tjener "for meget" og hvis man laver et IS kan man lidt nemmere "regulere" sit overskud, ved at firmaet foretager små indkøb istedet for at  udbetale dig løn, der så gør du bliver trukket i SU.

MEN det kræver selvfølgelig at du har et reelt firma, den anden model med at være fastansat og skrive en faktura plus feriepenge hver måned går altså ikke.

Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:46

Ideén lyder jo fin nok, men jeg tror ikke rigtig nogen arbejdsgiver ville gå med til den slags ordning heller, ærlig talt.

Anyway... Jeg ved i sikkert får disse slags spørgsmål på hjemmesiden hele tiden men jeg har for nyligt lige startet en enkeltmands virksomhed og har nogle spørgsmål, som jeg tænkte jeg kunne få svar på her.. Jeg har søgt tråde igennem på Amino, og på skat.dk samt erhvervs og selskabsstyrelsens hjemmeside, og har ikke rigtig fundet noget konkret svar endnu vdr. nogle af reglerne omkring fradrag.

Min enkeltmandsvirksomhed betegnes helt sikkert som en hobby-virksomhed, og ikke erhvervsmæssig..

Jeg har nu bare oprettet CVR for ligesom at få mit brand på plads så alt er iorden.  Mine udgifter som jeg tænker på, går som sagt til hobby henseende..  Størstedelen er køb af musik udstyr, hvilket jo hurtigt bliver dyrt i den lange ende.. Og nu vil jeg gerne omsider udforske mulighederne for fradrag?

Derudover har jeg for nyligt købt domæne + hjemmeside webhosting. Kan det også fratrækkes som fradrag på en eller anden måde? Er det købs moms jeg skal arbejde med her med alle "firma" udgifter, eller alm. privat persons fradrag?

Så i bund og grund vil jeg gerne vide om nogen her kan fortælle mig nærmere om reglerne eller pege mig i den rigtige retning til at få en bedre forståelse for det.

Any thoughts? :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:54

Det Tim gør er at han laver en enkeltmandsvirksomhed, lader størstedelen af indtjeningen stå i virksomheden, og opsparer det som opsparet overskud i virksomhedsordningen. Herved opnår han ikke nogen egentlig skattebesparelse men han opnår at den opsparede indkomst ikke indgår i beregningsgrundlaget for SU'en. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)