Korrekt singularity, det er en reel webshop jeg synes der mangler.
Jeg ved ikke om slutbrugeren skal acceptere kun at få 50%. Hvorfor det? Selvfølgelig skal der beregnes et administrationsgebyr til bagmændene på shoppen, men ikke nødvendigvis 50%.
Vi opererer blandt andet en børnetøjsforretning på nettet til daglig, og det er ikke min erfaring at man i gennemsnit har en fortjeneste på 50% på sine varer. En meget stor del af varelageret, især i øjeblikket, bliver omsat på udsalg. Det vil sige at man måske allerede dér er nede på 20-30% i fortjeneste. Samtidig er den helt store fordel her at du ingen kapitalbinding har i dit varelager.
Jeg ville mene at 65% til den der indleverer tøjet ville kunne give en fornuftig forretning alligevel. Der er jo ikke tale om ting til 20 kroner. Eventuelt kunne man indføre at alle varer i shoppen skal kunne hive en udsalgspris på minimum 200 kroner eller sådan noget. Ellers kan man jo sige pænt nej tak til at tage dem ind.
I øjeblikket sælger vi masser af produkter i børnetøjsforretningen til 50-100 kroner. Når alt er trukket fra tjener vi ganske få kroner på dem, men administrationen ved at lægge et produkt ind til 300 kroner er ikke væsentligt anderledes. I det her tilfælde kommer der en ekstra dimension på, idet der skal viderefaktureres til ham/hende der har indleveret tøjet, men før man går i luften skal man have sat et system op der mere eller mindre automatiserer den proces.
Fordelen for de der indleverer er præcis de samme som hos et auktionshus. De slipper for alt besværet! Hvis du har 10 ting du ønsker solgt på Trendsales, så kommer det til at tage dig TIMER i snik snak med potentielle købere, pakning, forsendelse osv. Her indleverer du bare tøjet/tingene, og så får du penge ind på din konto når de er solgt.
Det er først og fremmest nemt - det er et ord folk godt kan lide i dag! Hvis det både er nemt, og man så samtidig kan opnå en højere pris for sin vare end man måske kan på Trendsales (jvf. det jeg skrev tidligere om markedsplads-præget), så begynder det at ligne en fornuftig forretning for leverandøren.
Hvis portalen så samtidig i snit tjener 70-150 kroner på en vare (ca. ved 65% fordelingen omtalt før), så burde det også være rentabelt for bagmændene. Hvis det bliver sat lidt i system, så bør det ikke tage mange minutter at smide varen i forretningen, pakke den til kunden og afregne overfor leverandøren.
Anyway, jeg tror stadig det kunne blive en fornuftig forretning.
Mvh
Peter