Jeg har startet et firma sammen med 2 andre. Pt. er firmaet bare et enkeltmands firma uden indkomst. I forbindelse med opstart, skal vi til Island og tale med nogle investorer (det er planen af disse Islændinge skal blive vores hoved investor) (De har pt. et firma med ca. 330 ansatte) I denne forbindelse sidder jeg her i sommer varmen og knokler med at få vores forretnings oversigt og forretnings plan klar. Ud over denne oversigt/plan er skrevet på engelsk, da vi er et internationalt firma (og derfor har jeg vurderet det er et dobbelt arbejde også at skrive en på dansk) så ser den også ud til at løbe op i noget lignende 100 sider. Hvor af oversigten vil være på ca. 15 sider Ydermere, vil vi finansierer opstarten ved hjælp af FFF i.e. Engle, Venner og Familie hvor vi til dette formål ville udstede nogle obligationer. Vi regner med at hive i omegnen af en kvart million ind, den vej fra. Islændingene vil vi have til at smide alt efter hvor mange år de vil være med; mellem 1 - 3 Millioner kroner. (Alle tal er normalt i euro/dollars) Som sidste led i finansieringen vil vi benytte os af vores "community" som p.t. består af ca. 300 tusinde klienter. Her vil vi hive ca. 10-100 kr. i form af donationer. Alt dette gør at vi kan undgå at skulle ud og låne penge i banken til vores virksomhed og vi slipper også for renten. Firmaets ånd er baseret på netværk, pollen samfund og pollen økonomi. (Jeg kan bruge den klassiske "bi metafor"; i den klassiske økonomi har vi bierne(arbejderne) de samler pollen (råstoffer) og producerer så honningen (produktet). Vores firma skal selvfølgelig også lave noget honning, men det er ikke vores kerne kompetence, altså sagt på en anden måde, honningen er ikke vores primære produkt (værdi.) Vores primære produkt og vores værdi ligger i den bestøvning vi laver ude rundt omkring igennem vores netværk) Det gør unægtelig dette firma lidt specielt. Altså har vi ikke at gøre med en klassisk virksomhed. Når det blev lidt rodet det her fri hånds arbejde. Det jeg gerne ville have noget hjælp til det er hvordan griber jeg det her an på en mere "hands on approach" fordi lige nu kan jeg se at jeg skal til at lave analyser og rapporter der kommer til at tage mindst et par måneder. Måneder jeg ikke har, da jeg pt. Betaler alt ud af egen lomme. Jeg vil gerne lave en simpel forretnings oversigt, som investorerne kan vurdere ud fra om de vil være med. (det skal siges at vi har interesse erklæringer fra 2 store danske udd. Institutioner og vi har også allerede investorenes interesse, jeg trak selv stikket, da vi lige pludselig stod og skulle til Island, men ikke havde en forretsnings plan, men kun en præsentation) Jeg arbejder selv sådan her. Først har jeg brugt ca. 2 mdr. tid på at sætte mig ind i hvad en forretnings plan skal indeholde og læst andre firmaers forretnings plan, også brugt tiden på at fremskaffe de forskellige juridiske/forretnings formuleringer som er nødvendige bla. I forbindelse med tavsheds erklæringer osv. Har også brugt tiden på at undersøge patent rettigheder (dem har vi ikke nogen af) og alm. Mønster beskyttelse og Copyright osv. (Det skal siges at jeg aldrig har været selvstændig før, så det meste hvis ikke det hele er ret nyt for mig) Da jeg så gik i gang med at skrive på vores forretnings plan , skabte jeg først strukturen og begyndte derefter at fylde den ud. Ja... Lad os se om det her giver mening . Feedback ønskes tak... Er der nogen der har nogle eksempler på lidt mere simple forretnings planer, som stadig indeholder nok data til at træffe en beslutning ud fra?
MVH Anders |
Ah ok, kan se at marting har lavet en fin sticky oppe i toppen...
Vil lige læse op så :)