Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordring, afstand??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har p.t en medarbejder der arbejder i Esbjerg og er bosat i Skagen, og i den forbindelse vil jeg gerne høre om nogen kan fortælle hvad der må gives i skattefri kørselsgodgørelse? Medarbejderen kører hjemmefra mandag og kører tilbage til bopæl fredag.

Er det den korteste afstand der gives skatetfri godtgørelse for eller er der nogle andre krav til det?

Medarbejderen har 310 km ved korteste vej, og 380 km hvis der vælges hurtigste vej?

Umiddelbart mener jeg at det er den korteste afstand der gives godtgørelse for, men mangler noget kontret. Har set lidt på SKAT hjemmeside, men blev ikke meget klogere på det.

Håber på hurtigt svar;)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:07

Normalt udbetaler du km-godtgørelse efter medarbejderens opgørelse. Dvs. de faktisk kørte kilometre.

Jeg har aldrig overvejet dit spørgsmål, og må indrømme at du gør mig i tvivl om hvorvidt, der evt. kan være en lovbestemt regel. Håber der kommer en 'skattemand' forbi, da svaret også har min interesse.

Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt din medarbejder får dækning til kost og logi efter regning. Hvis vedkommende ikke gør det, er der også mulighed for skattefri udbetaling af diæter.

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 00:14

Hej igen

Jeg er bekendt med at han får diæter (455.-/Dagligt), men er selvfølgelig ikke interesseret i at give mere end højst nødvendig skattefri kørselsgodgørelse end hvad reglerne siger!!

Da den korteste ved andrager  70 km mindre end den hurtigste, vil dette medføre en besparelse for virksomheden på DKK ca. 250.- pr vej, men der må være et regelsæt for dette, da det sikkert også afhænger at den længere køretid ved at tage den korteste vej...

God aften;)

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:34

Jeg er helt enig i din udregning af besparelsen.

I de fleste situationer er jeg også enig i, at det er vigtigt at spare på omkostningerne. Men lige netop denne type af omkostninger, mener jeg, at man godt kan være lidt rundhåndet med.

Jeg fornemmer, at medarbejderen ikke få løn under transporttiden - for hvis han gjorde, ville du givetvis hellere betale lidt mere i km-godtgørelse, og samtidig spare på timeforbruget.

Set med medarbejderens øjne synes det meget urimeligt, når det forventes, at man skal køre den korteste, men mest tidskrævende rute, for at spare på kørselsomk. Husk medarbejdere (som oftest) føler, de ofrer sig meget for deres arbejdsgivere, når de anvender egen bil - også selvom de får udbetalt KM-godtgørelse. Du kender selvfølgelig din medarbejder bedst, og ved om vedkommende kunne gå hen og surmule over det.

Jeg indrømmer, at jeg er fra Kbh - og her kommer medarbejderutilfredshed hurtigere til overfladen Big Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:45
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Espresso:
Normalt udbetaler du km-godtgørelse efter medarbejderens opgørelse. Dvs. de faktisk kørte kilometre.

Jeps. Der er ikke noget krav om at det skal være den korteste vej. Der vægtes mere hvad der er hensigtsmæssigt!

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:51

Klovn:

Jeps. Der er ikke noget krav om at det skal være den korteste vej. Der vægtes mere hvad der er hensigtsmæssigt!

Dejligt at få den på plads!

For at udbetale skattefri kørselsgodtgørelse kræves det, at medarbejderen har en bil til rådighed i hustanden. Dvs. det er ikke godt nok, at låne en bil af naboen.

Ved du noget om, hvorvidt en arbejdsgiver kan blive afkrævet dokumentation for denne regel  - og i givet fald, om det kan få konsekvenser for arbejdsgiveren, hvis han ikke har medabejderen underskrift på, at bilen er til rådighed i husstanden.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 01:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Espresso:
Ved du noget om, hvorvidt en arbejdsgiver kan blive afkrævet dokumentation for denne regel  - og i givet fald, om det kan få konsekvenser for arbejdsgiveren, hvis han ikke har medabejderen underskrift på, at bilen er til rådighed i husstanden.

Her bliver jeg dig svar skyldig. Vi tog altid udgangspunkt i at der var tale om egen bil, men lagde alenevægt på kontrol afregning og antal kørte km. Hvis der ikke er styr på disse, kan man som arbejdsgiver i værste fald komme til at hænge på medarbejderens skattebetaling - og bøvle med efterfølgende at kradse den ind igen. Men måske man burde overveje at lægge en tekst ind i afregningen af kørselspengene, hvor medarbejderen kvitterer for at der er tale om egen bil...

Tilmeldt 25. May 06
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:09

Klovn:

Men måske man burde overveje at lægge en tekst ind i afregningen af kørselspengene, hvor medarbejderen kvitterer for at der er tale om egen bil...

Jeps - det er den normale fremgangsmåde. Men i disse online tider, er det dødbesværligt med underskrifter..- og her ville jeg gerne lave lidt optimering.

Har sendt en forespørgsel til SKAT for snart 2 måneder siden. Men har endnu intet hørt.

Regnede med, at du var lidt klogere Big Smile

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 01:11
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Espresso:
Regnede med, at du var lidt klogere Big Smile

Der har du forregnet dig!Wink

Fra sorø
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 05:26

nå det er så mange km er det nok billigere for dig og bedre for din ansatte med diæter...da jeg var ansat som tømrer fik jeg den højeste sats..627,50 om dagen skattefrit

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)