Jeg blev den anden dag kontaktet af min ene grossist der gjorde mig opmærksom på at have tilbud på en bestillingsvare/ikke på lager vare er i strid med loven..
jeg fjernede self mine tilbud med det samme.
MEN - nu har jeg efterhånden været inde på mange andre netbutikker, og der er rigtigt mange der har tilbud på ikke på lager varer..
så nu vil jeg gerne vide: er det rent faktisk ulovligt? eller er det bare noget gas min grossist fyrede af? ellers er der godt nok mange der gør noget direkte ulovligt..
så nu vil jeg gerne vide: er det rent faktisk ulovligt? eller er det bare noget gas min grossist fyrede af? ellers er der godt nok mange der gør noget direkte ulovligt..
Jeg har aldrig hørt om det skulle være ulovligt, men jeg er hverken jurist eller det der minder om.
Jeg lytter lige med og håber på at blive klogere :)
Så længe det er en vare der reelt findes / kan bestilles hjem og leveres til kunden, er det naturligvis ikke forbudt at sætte en vare på tilbud.
En ny bil er et strålende eksempel på dette, da jeg da forventer et godt tilbud på min næste bil, og jeg er ganske overbevist om at forhandleren IKKE har netop den bil jeg vil have stående på lager, men skal bestille den fra fabrikken.
Det er til gengæld vildledende markedsføring hvis man reklamerer med en vare der tydeligvis ikke kan skaffes til kunden, eller reklamerer med et slagtilbud på en vare der kun kan leveres i et meget ringe omfang, uden at gøre særligt opmærksom på dette.
Et andet godt eksempel er Supermarkeder, som sender tilbud ud på specielvarer, som på tidspunket ikke er på lager, men kommer det senere. Og ofte heller ikke(Dansk supermarked) er på lager i hele perioden de har tingene på tilbud.
Så jeg tvivler på at det er ulovligt, medmindre man måske bare laver tilbudet for at tiltrække kunder, men at produktet slet ikke eksistere eller at man har tænkt sig at få nogle af dem hjem.
Hvis du reklamerer med varer som du ikke har dispositionsretten over, kan det være i strid med markedsføringsloven. Du er ikke lovligt at reklamere med tilbud på varer du ikke kan skaffe, og hvis grossisten har rettighederne til det danske marked og du ikke har en bindene aftale med grossisten om levering, - ja så vil dine tilbud være i strid med god markedsføringsskik.