jeg skal til at lave vare numre til mine produkter. Er der nogen der har erfaring og gode råd med dette? |
kort sagt ... lav dem lange nok, så der er plads til mange varekategorier.
kort sagt ... lav dem lange nok, så der er plads til mange varekategorier.
|
Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede
Tror mere info ville gøre vejledningen nemmere og mere brugbar. Er det til en butik eller webshop? |
Vi kører med 4-cifrede varegruppenumre og 6-cifrede varenumre. Vi har ca. 6.000 varenumre og vel ca. 800 varegrupper, men det er min erfaring at det system man oprindelige havde tænkt sig (med opdeling og "luft" mellem numre) hurtigt gør fløjten hvis man ikke tænker sig om. Konkret er vores problem lige nu, at vi ikke kan trække salgsstatistik på f.eks. akvarier og møbler fra en bestemt producent, idet hverken varegrupperne eller varenumrene ligger sekventielt (altså f.eks. varegruppe 1100-1110 eller varenr. 406400-406434) da der ind i mellem er blevet stoppet helt andre varer ind på ledige numre. Skal du køre statistik, er det altså en rigtig god idé at tænke dig godt om under planlægningen. Det er hele tiden en balance mellem ikke at få for mange cifre på grupper og varenumre og så samtidig skabe tilstrækkeligt luft til nye varenumre. Og skal du først til at ændre varegruppenumre og varenumre kan det ende ud i et sandt helvede, tro mig |
Jeg er stor fan af korte varenr. ARbejder til dagligt på et lager med 150.000 varenumre og lokations systemer som er en enhvers plukkers mareridt... og Korte # er altid godt.. F.eks a0001.. giver dig A-Z og 0000 til 9999.. Kort og mange varenumre.. Dog kan nogen godt lide at der skal være mening i varenumret. f.eks 45 001 431123 |