Tjae.. det vel fordi du skal være myndig for at kunne stifte gæld.
Kristoffer sælger Klovn en hjemmeside til 30.000 kr. Klovn er glad og betaler 30.000 til Kristoffer. (ingen gæld stiftet i denne transaktion)
Klovn er glad og bestiller en ny hjemmeside hos Kristoffer til 30.000. Kristoffer når græsen på 50.000 og vil momsregistreret. Så klovn skal nu betale 30000 plus moms. ialt 37500. Det vil klovn gerne. Men nej kristoffer kan ikke blive momsregistreret fordi han er 17 år. Hvorfor kan han så ikke dette? jo fordi hvis han skulle opgræve momsen bliver der pludselig stiftet en gæld på 7.500 kr..... som Kristoffer skal betale til SKAT.
Hvis jeg var Kristoffer ville jeg indsende en momsblanket til erhvervs- og selskabsstyrelsen og se hvilken begrundelse de ville give for at afvise den? Det kunne jo også tænkes at kristoffer skulle have moms tilbage og dermed ikke stifter gæld.
Okay, kunne være jeg skulle prøve at sende en ansøgning. Men mon ikke bare at jeg får det svar at jeg ikke er gammel nok og at jeg derfor ikke kan få lov til at blive momsregistrede. Kan jeg evt. skrive lidt om at jeg jo ikke rigtig har noget der skulle gøre at jeg skulle stifte gæld da jeg stort set laver alt selv. Kunne være spændene at prøve, så tror jeg vil give det et forsøg..
Jeg har allerede sendt en alm. start blanket til EogS, og fik et svar tilbage om at jeg skulle have en "godkendelse" fra Statsforvaltningen. Som jeg så kontaktede..
Jeg har allerede sendt en alm. start blanket til EogS, og fik et svar tilbage om at jeg skulle have en "godkendelse" fra Statsforvaltningen. Som jeg så kontaktede..
Det offentlige har en brgrundelsespligt. De kan ikke bare sende en sag tilbage unden at henvise til hvilken lovhjemmel der er tale om! Det er helt fundamentalt i dansk offentlig forvaltning. Det er den konkrete lovgivning jeg søger - for der er kun reglen om at stifte gæld som de kan bygge det på.
Så fik jeg et brev fra statsforvaltningen hvor der står følgende (cirka):
Min ansøgning om at blive moms reg. skal indsendes eller medunderskrives af mine forældre, som er værge for mig. Altså jeg kan ikke selv ansøge om det.
Sammen med ansøgningen beder de mig indsende en nærmere beskrivelse af virksomheden, herunder oplysninger om:
Behovet for driftskapital
Hvordan fremskaffer du driftskapitalen
Hvem skal forestå regnskabsføringen, heruinder moms-regnskab.
Altså skal jeg nu have skrevet alt det ned, og indsendt til dem, hvorefter de (måske) sender en godkendelse tilbage som jeg skal indsende sammen med min ansøgning om moms reg.
Så fik jeg et brev fra statsforvaltningen hvor der står følgende (cirka):
Min ansøgning om at blive moms reg. skal indsendes eller medunderskrives af mine forældre, som er værge for mig. Altså jeg kan ikke selv ansøge om det.
Sammen med ansøgningen beder de mig indsende en nærmere beskrivelse af virksomheden, herunder oplysninger om:
Behovet for driftskapital
Hvordan fremskaffer du driftskapitalen
Hvem skal forestå regnskabsføringen, heruinder moms-regnskab.
Budget for virksomheden.
Skal der være medhjælp i virkomsheden?
Eventuelle risici ved virksomheden.
Altså skal jeg nu have skrevet alt det ned, og indsendt til dem, hvorefter de (måske) sender en godkendelse tilbage som jeg skal indsende sammen med min ansøgning om moms reg.
Okay, synes det virker som noget af en omgang. Prøver at indsende en blanket til erhvervsstyrelsen imorgen, og så må vi se hvad de siger til det. Kan ikke være rigtig at det skal være så svært!