Hej Aminoer Har tilladt mig at lade det være et debatoplæg, da jeg håber på folks meninger, tanker og ideer. Forventer ikke et endeligt svar med to streger under. Som led i min uddannelse HA Almen på CBS, har jeg været så heldig at få mulighed for et udvekslingsophold. Stedet er Birmingham City University School of Business hvor jeg skal tilbringe mit femte semester i efteråret 2009. Jeg har igennem mange år haft en drøm om at ende op som iværksætter. Har dog endnu ikke fundet den rette ide, haft den rette mulighed eller det nødvendige mod og/eller held til at tage springet. Dårlige undskyldninger er der som bekendt nok af. Men nu kom jeg til at tænke på, om et halvt år i en trist grå middelstørrelses engelsk by kunne være en genvej. Tager selvfølgelig af sted for at bliver bedre fagligt, blive bedre til engelsk og så selvfølgelig for at møde andre mennesker og opleve en kultur der er lidt anderledes. Men kom pludselig til at tænke på, om jeg mon kan opnå en sidegevinst jeg kan benytte når jeg kommer hjem? Finde en person, ide, et produkt eller andet jeg kan bruge som udgangspunkt for at starte noget virksomhed op? Hvad jeg selv har gjort af tanker? - Man kunne finde/observere/opsøge produkter der ikke findes i Danmark - Importere dem? - Kopiere dem? - Man kunne finde/observere koncepter der ikke findes i Danmark - Fysiske butikker - Webshops - Kopiere dem? - Samarbejde med dem? - Franchise? Hvad ville I gøre hvis I havde et halvt år i et andet land? Hvordan ville i gribe situationen an? Ville I være opsøgende og jage idéer, personer, aftaler, firmaer? Eller ville I være mere tilbageholdende og bare observere og notere hvad I ser og oplever og tage indtrykkene med hjem? Har England noget Danmark kunne bruge, hvor en lokal kontakt kunne blive til en forretning? Venlig hilsen Søren Svendsen PS: Beklager alle stave-, slå- og sprogfejl. Klokken er mange... |
Hej Søren.
Min egen erfaring er, at det sjældent nytter at "jagte" gode idéer - men hold da endelig øjnene åbne, når nu du får en genial mulighed for at opleve en anden (iværksætter)kultur helt tæt på!
Jeg har selv fået mine bedste iværksætter idéer ud fra 2 besøge i Rio de Janeiro i Brasilien. PS. de er stadig idéer.
Ang. det med at importere franchises o.lign. til Danmark: Der findes jo tusinder af brands og kæder, der endnu ikke er kommet til Danmark endnu (og som måske aldrig når her til). Det korte af det lange er vel, at hvis du beslutter dig for at importere et brand eller en kæde til Danmark, så skal det vel være noget der interesserer dig personligt, og ikke bare en import for importens skyld. Min holdning er, at det er en dårlig idé at forsøge f.eks. at importere en burgerkæde, hvis du ikke vil have hænderne i frituren..
Og for at svare på dit spørgsmål om hvad vi (jeg) ville gøre: nyd og smag på den nye kultur. Så skal de gode idéer nok komme af sig selv. Jeg forestiller mig at det bliver en udmattende og demotiverende jagt, hvis du målrettet leder efter idéer, firmaer og personer .
Mvh. Christian O