Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdi af varelager i forbindelse med regnskabs afslutning

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

(Kom til at ligge dette ind som debatoplæg, derfor gentages det som et spørgsmål)

Hej,

Jeg har et personligt ejet firma (enkeltmandsvirksomhed).

Jeg har i sinde selv at lave årsregnskab for 2008 som er vores første regnskabs år.

Virksomheden har som sådan ikke genereret noget overskud i form af kontanter da alt overskuddet er blevet brugt til at udvidde varebeholdningen. Der er således ved årets slutning et varelager for kr. 12.000,-

Jeg er i tvivl om hvordan varelagerets værdi skal indgå i regnskabet. Jeg har nogenlunde styr på at lave resultatopgørelse og ballance men mangler konkret viden om hvordan varelagerets værdi skal indgå.

Jeg har forstået at jeg i en enkeltmandsvirksomhed ikke kan overføre værdi i virksomheden fra år til år uden at det skal køre efter virksomhedsordningen, men det kan vel ikke være rigtigt at varelagerets værdi blot kommer til at indgå som et overskud der så skal betales skat af ?

Venlig hilsen
Nemo iværksætter

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Nov 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:09

Hej,

Kontant overskud og skattemæssigt overskud er to forskellige ting. Blot fordi du har brugt din likviditet til at købe lager skal du stadig betale skat af det skattemæssige overskud i virksomheden. Hvis du driftsfører dine varekøb i resultatopgørelsen skal du periodevis korrigere for lageret. Din resultatopgørelse kunne f.eks. se således ud:

Resultatopgørelse:

Køb varer i året 1.000

Varelager primo 0

Varelager ultimo -800

Vareforbrug i alt 200

Balance:

Varelager 800

Man kan også sige at du har bundet likviditet (kontanter) i dit varelager, men dette er ikke noget du kan trække fra i dit overskud før du rent faktisk sælger af dine varer på lageret.

Håber du forstod min smørre Smile

/Anders

Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:33

Hej,
Ja jeg forstår at jeg nu skal svare skat af overskuddet selvom det ligger som varelager, så der kan komme et potentielt likviditetsproblem hvis ikke man passer på.

Jeg skal lige være sikker på hvordan varelager optræder i resultatopgørelse og ballance. Er nedenstående eksempel korrekt ?
Dvs. at det kontante overskud er kr. 500 og det skattemæssige overskud er kr. 1300 ?

RESULTATOPGØRELSE

Indtægter:
  Varesalg                        1500

Udgifter:
  Varekøb                         1000
    +Varelager primo             0
     - Varelager ultimo       800
  = vareforbrug                  200

Resultat =                       1300

BALLANCE

Aktiver:
Erhvervskonto                500