Tænkte på hvilke bøger eller andre steder hvor man kan lære om opbygningen ef en e-shop ? Altså hvad man skal være opmærksom på når man laver sit layout, måden kunderne færdes på siden, hvor skal menuerne være, tips og tricks til hvor de nyeste varer skal være etc. Lidt ligesom i et supermarked :-)
Lidt alla det Benjamin Gundgaard snakker om men kan ikke lige finde så meget info fra ham, så håbede på om der var nogen der kendte lidt til emnet :-)
Jeg tror ikke at man kan finde sådan noget stof i bog format, hvis det skal være brugbart.
Du må nok kigge på nettet. Jeg kan kun forestille mig at de forskellige webshop trends og vores købdsadfærd skifter så hurtigt at det ikke kan betale sig at skrive bøger om det.
Ellers skal man nok op i mere overordnede og generelle emner, f.eks. Buyology.
Aner ikke om den kan bruges men har lige fået en mail som anbefaler denne bog: http://www.ask4media.dk/?topic=shop&shopping_itemid=125
Usability
Bogen
er lettilgængelig og praksisorienteret. Den gennemgår 6 generelle
metoder til evaluering af et websites brugervenlighed. Ud over en
beskrivelse af, hvordan testmetoderne planlægges og udføres, giver
bogen en beskrivelse af hvad usability er, og hvordan man designer et
evalueringsforløb.
Bogen kan dels bruges som introduktion til usability med henvisninger
til teori, praktiske eksempler og metodebeskrivelse; dels som
øvelsesbog, hvor de enkelte testemetoder er beskrevet - både som
princip og i forhold til praktisk udførelse.
Bogen henvender sig som udgangspunkt til to målgrupper: Professionelle
i IT-branchen, der har behov for inspiration og metoder til arbejdet
med usability - samt studerende, som har behov for en praksisorienteret
indgang til arbejdet med brugervenlighed og bruger-centreret design.
Bogen bruges på Multimediedesigneruddannelsen samt på IT-Universitetet som øvelsesbog på kurset Usability.
-Link tilbage til forsiden skal altid være synligt (evt. via shoppens logo) -Link til andre varekategorier altid synlige -Max 2 klik fra øverste level til selve produktet, fx forside --> kategori --> vare -Hold checkout proceduren simpel (her må du gerne fjerne de fleste links), så du ikke bringer kunden i tvivl.