Købte for et par måneder siden nogle varer af værktøjsfirmaet Blite.
Varerne var dog ikke kommet godt 1 måned senere, og havde i mellem tiden købte dem andet sted.
De ringede dog og rykkede for betalingen, og jeg forklarede at det var fordi varerne ikke var leveret hos mig, de informerede dog at varerne var blevet leveret på min adresse, fandt dem også ude i vores skur bag garagen, hvor vi ikke normalt ikke kommer, med mindre vi skal hente noget derude.
Jeg har dog lavet en aftale med firmaet at varer skal leveres på mit værksted, og da de ikke blev det blev varerne jo ikke fundet før over 1 månede efter bestillingen, da jeg allerede har købt de varer andet sted, endda til under ½ pris, vil jeg selvfølgelig ikke købe varerne fra Blite også, men firmaet nægter at tage dem retur, selvom de har modtaget dem retur.
Hvordan står jeg så nu ?
Varerne er jo ikke leveret som aftalt, eller rettere sagt ikke hvor de har under skrevet aftale om af varer må sættes uden kvittering.
Umiddelbart vil jeg mene du hænger på den. Når du handler b2b så overgår risikoen for leveringen som udgangspunkt i det øjeblik leverandøren overdrager varen til fragtmanden hvis ikke andet er aftalt, så hvis det er fragtmanden der har dummet sig ved at stille varerne forkert så er det ikke leverandørens ansvar men der i mod desværre dit eget.
Umiddelbart tror jeg du kommer længst med at betale.
Hvis jeg var din leverandør ville jeg nok undre mig over hvorfor du på intet tidspunkt selv ringer og rykker for varerne, men først gør indsigelse når der rykkes for betaling. De har vel sendt en faktura eller påmindelse særskildt før telefonopkaldet. Jeg tror de opfatter det sådan at du har fortrudt dit køb fordi du, som du selv skriver, har fundet et billigere sted at handle. Da du ikke har rykket for levering vil jeg mene du desværre har en svær sag og kommer til at betale.
Umiddelbart vil jeg mene du hænger på den. Når du handler b2b så overgår risikoen for leveringen som udgangspunkt i det øjeblik leverandøren overdrager varen til fragtmanden hvis ikke andet er aftalt, så hvis det er fragtmanden der har dummet sig ved at stille varerne forkert så er det ikke leverandørens ansvar men der i mod desværre dit eget.
Nej, det er ikke korrekt. Der sker først overdragelse ved signatur for modtagelsen. Et ikke underskrevet fragtbrev er ugyldigt.
Problemet er her - du har fundet varerne og meddelt dem det, samt sendt dem retur. Så nu har du jo rent faktisk selv tilkendegivet, at du harr modtaget dem og hænger dermed på købet og regningen. Handlen kan ikke gå tilbage, hvis de ikke ønsker det.
Normalt når man får leveret vare - kvittere man for modtagelse. Og hvis leverandøren blot smider dem et tilvældigt sted uden for - kunne tingene jo lige så godt være blevet stjålet.
Postdanmark smider jo heller ikke pakker ude foran ens dør, hvis man ikke er hjemme normalt.
Da i bestilte varerne lovede de jer en bestemt leverings tid? Hvis leverings tiden er overskredet mener jeg at i retunere varerne uden problem. Med mindre de har ringet og informeret jer om det!
Og det du skriver med at de har efterladt det bag et skur - det kan lige så godt være noget de har gjort dagen før - de ringede og rykkede for betalingen. Hvis de ikke har en underskrevet kvittering for modtagelse - kan de jo heller ikke dokomentere at de har leveret pakken til tiden!
Hvis sagen drejer sig om et lille beløb ville jeg blot betale det - da det drukner i administrativt bøvl. Men hvis det er flere tusinde kroner - vil jeg self mene at du skal holde fast og kræve at få regningen sløjftet og levere deres vare tilbage.
Nej, det er ikke korrekt. Der sker først overdragelse ved signatur for modtagelsen.
Nu vil jeg ikke afvise at jeg måske er lidt rusten på erhvervsret, men hvornår er det blevet lavet om? Som jeg læser købeloven er det fortsat aktuelt:
§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden.
Købte for et par måneder siden nogle varer af værktøjsfirmaet Blite.
Varerne var dog ikke kommet godt 1 måned senere, og havde i mellem tiden købte dem andet sted.
De ringede dog og rykkede for betalingen, og jeg forklarede at det var fordi varerne ikke var leveret hos mig, de informerede dog at varerne var blevet leveret på min adresse, fandt dem også ude i vores skur bag garagen, hvor vi ikke normalt ikke kommer, med mindre vi skal hente noget derude.
Jeg har dog lavet en aftale med firmaet at varer skal leveres på mit værksted, og da de ikke blev det blev varerne jo ikke fundet før over 1 månede efter bestillingen, da jeg allerede har købt de varer andet sted, endda til under ½ pris, vil jeg selvfølgelig ikke købe varerne fra Blite også, men firmaet nægter at tage dem retur, selvom de har modtaget dem retur.
Hvordan står jeg så nu ?
Varerne er jo ikke leveret som aftalt, eller rettere sagt ikke hvor de har under skrevet aftale om af varer må sættes uden kvittering.
Har lidt svært ved at gennemskue helt hvem der har ret. For du har ik gjort indsigelser ved forsinkelse eller ophævet købet i god tid, men mon ik en af advokaterne herinde har det gyldne svar imorgen.
Dog er der KÆMPE forskel på at have ret og få ret... For som jeg læser situationen bliver det et langt tovtrækkeri hvis du har ret, og det kan blive en dyr omgang at få ret. Så overvej om det er tiden værd at kæmpe, selvom du måtte have ret, for det kræver mange timers træls arbejde og evt en del penge til advokat mm.
Gør dem opmærksom på de forskellige faktore i denne sag.
Eks leveringssteder/måden, som ikke stemmer overens med aftalte. Derfor blev varen ikke "fundet". Der for bliver varen sendt retur, samt forventet handel annulleret.
Hvis sagen drejer sig om et lille beløb ville jeg blot betale det - da det drukner i administrativt bøvl. Men hvis det er flere tusinde kroner - vil jeg self mene at du skal holde fast og kræve at få regningen sløjftet og levere deres vare tilbage.
Må prøve at ringe til dem, og forklarer at varer modtaget / fundet over en måned efter bestillingen ikke er i orden, også hører om de vil tage dem retur.
Alternativ må jeg jo betalt dem, også vælge anden leverandør fremover.