Jeg undrer om jeg misser nogle regler når man lejer butikslokale. Jeg ved, at man skal betale depositum/afståelse og self månedslejen ink varme og el osv. Så har man typisk en bindingsperiode på måske 6 måneder.
Men jeg ved ikke lige hva jeg mangler at vide? Altså hvis vi kun tænker på lejning af lokale og ikke indretning, inventarer osv.
Jeg håber i kan give nogle stikord om hvad jeg har misset ;P
Og er der forskel på lejning af lokale på en gågade eller i en center?
Er der specielle regler på kendte centrer? Rødovre? Lyngby? Fisketorv?
Jeg undrer om jeg misser nogle regler når man lejer butikslokale. Jeg ved, at man skal betale depositum/afståelse og self månedslejen ink varme og el osv. Så har man typisk en bindingsperiode på måske 6 måneder.
Alle de ting som du skal kunne blive udsat for vil fremgå af den kontrakt du skriver med udlejer - hvis det bliver aktuelt.
Hakim:
Og er der forskel på lejning af lokale på en gågade eller i en center?
Som regel når man har en butik et et "Center" bliver man pålagt at skulle betale en form for "kontigent" som går til oppynting til jul og andre højtider, krav om at man skal have en annonce med i deres "center avis" hver gang den bliver udsendt.
Dette gør sig også gældende i de fleste gå gader - det plejer dog at være frivilligt om man vil være med i foreningen eller ej. Det er dog lidt dobbelt moralsk hvis man ikke melder sig ind i en sådan forening - da man vil være som en "sort seer" i tv. De andre betaler for gidet - mens man selv høster frugten. Så normal god skik er man med i foreningen - da det ville kunne gavne ens forretning - og hjælper med at trække folk til ens butikker.
Hakim:
Er der specielle regler på kendte centrer? Rødovre? Lyngby? Fisketorv?
Med hensyn til centrene - vil jeg anbefale dig at tage kontakt til deres administrations afdeling - de vil kunne informere dig om "deres" indviduelle krav.
Jeg vil tro at de store centre, har et krav på at butikkerne skal være nogenlunde kendt. Og nystartede butikker vil have det sværer om at komme ind.
Det gør sig ikke altid gældende.
Det der ofte gør at store kapital kæder kan få deres butikker ind - er at de kender gud og hver mand i branchen - og ved hvem de skal kontakte i deres netværk for at få den ønskede placering. Det er ikke umuligt for en ukendt butik at få et lokale i et center.!
Husk at lave en fejl/mangel liste som både du og udlejer underskriver. Den sikrer dig mod at betale for fejl/mangler der allerede var der i forvejen. En god idé er at tage billeder, som vedlægges listen.
Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk
Jeg ved, at man skal betale depositum/afståelse og self månedslejen ink varme og el osv. Så har man typisk en bindingsperiode på måske 6 måneder.
Hej Hakim.
Depositum er typisk et beløb svarende til tre til seks mdr. husleje (bliver reguleret hvert år sammen med en evt. huslejestigning) + forudbetalt leje, som typisk er en til tre mdr. husleje.
Afståelse er sjældent til udlejeren, men til den/de personer der på nuværende tidspunkt har lejemålet. Jo bedre placering, jo større afståelse skal du regne med.
Mht bindingsperiode vil jeg mene at den typisk er noget længere end seks mdr. Men det kan der som regel forhandles om, ligesom de fleste andre ting