|
Hej. Kan en person under 18 år være en del af et Aps? Mvh Miriam |
Du behøver ikke være 18 år for at købe/eje aktier, anparter e.lign.
Men du skal være fyldt 18 år for at deltage i ledelsen - direktør eller bestyrelsesmedlem.
Debat
|
Du behøver ikke være 18 år for at købe/eje aktier, anparter e.lign. Men du skal være fyldt 18 år for at deltage i ledelsen - direktør eller bestyrelsesmedlem.
|
|
Tak for svarene begge to. Jeg tænkte på, som medstifter af et Aps.... men så er man jo automatisk bestyrelsesmedlem ikke? |
Nej. Det bliver man ikke automatisk. |
|
Nej det er man ikke! Bestyrelsesmedlemmerne vælges på generalforsamlingen - hvis man altså beslutter, at anpartsselskabet skal have en bestyrelse. ApS'er kræver kun en direktør. Ledelse og anpartshavere er uafhængige af hinanden - selvom der ofte er sammenfald i mindre familiedrevede selskaber. Vores søn (under 18) har et holdingselskab, hvor jeg er direktør. Dette holdingselskab ejer 10% af vores selskab. Ingen problemer i det.
|
|
PS. Hvis du er ude i nogenlunde samme situation, så vil jeg anbefale en advokat. Vi har sikret os, så han ikke kan sælge sin ejerandel + meget meget mere...som ligger længere ude i fremtiden. F.eks. skilsmisse osv.
|
|
Hej Espresso. Supergodt. Jeg takker mange gange for det uddybende svar. Det var en stor hjælp Jeg må vist også ind og læse lidt om holdingselskaber , synes tit de ses i forbindelse med et Aps. Mange hilsner Miriam |