Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregnes udbetaling af opsparet firmaoverskud (VSO) i forhold til SU-fribeløb?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål som jeg håber at kunne få et kvalificeret svar på:

Jeg modtager SU som studerende og driver en lille konsulentvirksomhed ved siden af studiet. Da jeg ikke må tjene mere end et vist beløb pr. år ved siden af min SU, har jeg sørget for at den del af 2008-overskuddet i min virksomhed, som overstiger fribeløbet, er blevet stående i min virksomhed, og jeg har betalt skat i henhold til virksomhedsskatteordningen, af beløbet som er sparet op.

Hvis jeg så gerne vil udbetale det opsparede beløb (minus rest-skat op til min normale trækprocent), i år, ved siden af det øvrige overskud jeg udbetaler til mig selv, hvordan vil udbetalingen af det opsparede så se ud i min indkomststatistik?

Eksempel: Lad os sige at 10.000 kr af overskuddet er blevet i virksomheden.

Jeg har betalt 2.500 kr i skat af de 10.000 kr, og har nu 7.500 stående. Betyder det at min personlige indkomst, som SU ser på, bliver målt til 7.500 højere, og at jeg ender med at få ca. 6.000 kr ud, når jeg betaler resten af min skat?

Eller betyder det, at hele beløbet på 10.000 kr nu tæller med i personlig indkomst for 2009, selv om jeg allerede betalte en del af skatten for det i 2008, og derfor kun betaler 1.500 i år og får 6.000 netto?

Eller er der en helt tredje måde at gøre det på?

Det er vigtigt for mig at vide, så jeg kan planlægge hvor mange af pengene tjent i år, som jeg kan udbetale som overskud, og hvor meget jeg skal spare op.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Det er bruttobeløbet, altså 10 tkr.!

Tilmeldt 2. Jun 09
Skrevet kl. 19:41

Tak for det hurtige svar.

Dvs. samme vilkår som hvis jeg udbetalte dette års overskud som personlig indkomst.

Jeg regner med at modtage SU resten af 2009 men ikke til 2010.

Ville der være nogen fordele/ulemper ved at lade mit opsparede overskud stå i firmaet frem til 2010 og så udbetale det til den tid? Og så nøjes med at lade en del af dette års overskud gå til min personige indkomst? Skal jeg betale skat af firma-overskuddet én gang til hvis jeg lader det stå til 2009 er slut?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27

Nej...du bliver kun beskattet forlods 1* af dit opsparede overskud, men når du hæver, er det

til fuld skat, så lad dem stå til 2010.

Tilmeldt 2. Jun 09
Skrevet kl. 21:09

Og som fuld skat mener du forskellen op til min trækprocent, dvs 15% skat ved en 40% trækprocent? Eller?

Er det korrekt forstået at det er fuldstændig underordnet om jeg i år vælger at udbetale mit opsparede overskud fra 2008, eller om jeg gemmer det, og vælger at udbetale de 10.000 kr mere af 2009 overskuddet?

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 16:51

Hvis du modtager SU i 2009, så skal du helt sikkert trække ud af VSO op til fribeløbet. Da du skriver at du i 2010 ikke modtager SU og istedet sikkert kommer til at tjene langt mere - måske over topskattegrænsen. Derved skal du trække alt ud du kan op til fribeløbet i 2009, således at du undgår at have noget stående fra år 2010, hvor du sikket kommer til at tjene væsentligt mere end pt.

Tilmeldt 2. Jun 09
Skrevet kl. 16:56

Ja jeg er helt med mht. topskat osv. Har selvfølgelig tænkt mig at trække så meget som jeg nu må, ud i 2009, jeg skal jo også have penge at leve for :-)

Mit spørgsmål var bare, om der vil være nogen forskel for mig, på hvorvidt jeg i år udbetaler det opsparede overskud fra 2008+noget af 2009s overskud til mig selv, eller jeg vælger at lade det opsparede overskud fra 2008 stå i firmaet, og i stedet udbetaler en større del af 2009 overskuddet?

Altså om mit opsparede overskud fra 2008 bliver beskattet yderligere eller reduceret på anden måde, hvis jeg ikke "hæver" det året efter det er tjent...

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Skrevet kl. 16:58

Du hæver først at dette års overskud. Er det noget tilbage, så bliver det lagt oven i tidligere opsparet overskud fra 08. Hæver du mere end årets resultat, så skal du hæve fra saldoen af oversparet overskud. Håber det giver mening?

Tilmeldt 2. Jun 09
Skrevet kl. 17:19

Så hvis jeg i år vælger kun at udbetale en del af 2009 overskuddet, betaler jeg så de ca 40% skat af dette. Og sparer resten op i firmaet og betaler så 25% skat af dette beløb, som sættes over på samme konto som mit overskud fra 2008 - og til 2010 kan jeg så hæve hele det opsparede fra både 2009 og 2008, og betale de ca 15% restskat af dette? Right?

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Skrevet kl. 17:25

Ja. Husk også at du i 2010 skal betale am-bidrag af det du hæver af det opsparet overskud. Om det lige bliver 15 % du kommer til at betale afhænger af øvrige indtægter / fradrag, men nok ca. i det niveau.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)