Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsafslutning, Periodisering

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg laver regnskab for en bekendt der har et lille enkeltmandsfirma og har i den forbindelse et par spørgsmål vedr. Årsafslutning og Periodisering, som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med.

Første spørgsmål: Hvornår er et enkelt beløb for lille til at man i praksis foretager en periodisering af dette ved årsafslutningen. ?
Jeg har den opfattelse at man ikke bruger tid på periodisering af beløb under kr. 1.000, men er beløbsgrænsen i praksis højere. ?
Vudere man evt., vedr. et enkelt beløb, sometider om der skal periodiseres ud fra hvor meget det vil påvirke den enkelte driftskonto % mæsigt. ?

Jeg har lavet en liste over skyldige omk. pr. 31/12 2008.
(De fleste beløb ligger på kr. 200 til 2.000, alså under den grænse hvor jeg mener at man i praksis vil foretage en periodisering).

Der er på denne liste omk. der helt eller delvis vedr. et forbrug i 2008. Ved delvis menes at forbruget både ligger i 2008 og 2009. Faktura-datoen på disse er enten fra 2008 eller 2009.

Jeg regner med at fakturaer, der ikke er betalt pr. 31/12 2008, dateret i 2008 skal bogføres 31/12 2008 på en drift-konto og modposteres på skyldige omkostninger. ?

Ligeledes regner jeg med at fakturaer, der ikke er betalt pr. 31/12 2008, dateret i 2009 skal bogføres 31/12 2008 på en drift-konto og modposteres på skyldige omkostninger. ?

Alternativt overvejer jeg om man kan/skal bogføre en periode-delt omk. i det år hvor omk. dækker mest. Dvs. at feks. et abonement der dækker dec., jan. og feb. bogføres i 2009.

Venlig hilsen
Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt under 1tkr. ville jeg ikke periodisere.

Henfør beløb, der vedrører perioden til perioden.

Husk på, at det kun er første år periodiseringen slår igennem med fuld krafr, idet det ellers

kun er forskydningen fra primo til ultimo, der får indflydelse.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)