I burde nok overveje Windows 2008 ... der er nemlig virtualisering indbygget, og køber du samtidig den store licens så følger der rettigheder med til at køre alle de instances af Windows 2008 du vil på samme fysiske server ... det kræver selvfølgelig en ordentlig maskine men det er i vel klar over :)
I har ikke overvejet at ændre softwaren sådan at den scalerer med flere kunder, istedet for at sætte nye installationer op?
Hvis i regner med hurtig vækst ville jeg helt klart anbefale jer selv at købe hardwaren og leje hosting faciliteter, f.eks. et rackskab hvor i havde jeres eget udstyr.
Okay, i Kbh har du rigeligt med muligheder. Jeg vil mene det rigtige for jer er at allierer jer med en, evt. deltid, som har erfaring med drift af Windows servere, og så selv købe hardware og leje colocation. På den måde for i mest value for money, og i har selv den fulde kontrol over driften og udstyret :)
Alternativt kan i også leje en eller flere servere, jeg er leveringsdygtig i begge dele, skriv gerne til mmc@mc-solutions.dk (el. ring 41 28 28 08) for mere info eller evt. mere sparing :)
Hvad vil det koste at lease en maskine / med rack etc win2008?
En server med win2008 webserver kan du, hos os, få fra 1299,- om måneden og 2999,- i oprettelse, så er der også tale om en relativt kraftig maskine. Dog ikke i en størelsesorden så jeg ville køre flere Windows installationer på samme maskine :)
Mht en virtuel server så er de jo perfekte at starte op fra ... hvis du ikke helt har gennemtestet dit koncept, og gerne vil holde på pengene i starten, så kan du nøjes med at købe det du reelt har behov for og udvide efterhånden som kunderne kommer til.
Har du overvejet om det er muligt at installere jeres software flere gange på den samme Windows server? Evt. med seperate IP Adresser til hver installation?
Vi kan ligeledes som andre også tilbyde løsninger inden for hosting send mig en mail med dine kontakt oplysninger og mit arbejde vil vende tilbage med et tilbud.
Jeg er også enig i at i nok bør overveje om individuelle instanser er den rette løsning, husk på at det giver lidt mere udfordring i form af løbende opdatering, backup og eventuel overvågning, sammenlignet med hvis man kunne køre flere kunder under en instans.
Med det sagt, hvis det så teknisk er påkrævet at der skal køre en instans pr. kunde så er det svært umiddelbart at sige hvad der er den bedste/billigste løsning, da det vil afhænge af en del faktorer. Hvor mange instanser i forventer at skulle køre til at starte med og hvor hurtigt i forventer at skulle udvide med flere vil være en af de afgørende faktorer for hvad der prismæssigt er mest forsvarligt.
Det vil ligeledes afhænge af hvor meget i selv er inde i serverdrift og hvor meget i ønsker at have med den del at gøre, altså om i blot ønsker en platform hvor tingene virker som de skal og i ikke selv skal bekymre jer om den bagvedliggende infrastruktur eller om i gerne vil have snablen med ned i den del af arbejdet også.
Vi har nogle kunder der selv vælger at sætte udstyr op som de virtualiserer på, andre lejer maskiner med virtualiseringssoftware på og nogle helt tredje lejer individuelle virtuelle instanser som kører på vores maskiner - der er masse af måder at gribe den slags problemstillinger an på. Hvis du kan give lidt flere detaljer om jeres forventninger og ønsker kan vi prøve at spore os lidt nærmere ind på hvilken retning i bør kigge i.