Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg ikke vise, hvad jeg har lavet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos,

Jeg var sidste år ansat i 4 mdr. ved et reklamebureau, hvor jeg lavede en masse forskellige grafiske løsninger. Dem er jeg selvfølgelig interesseret i at vise på min hjemmeside overfor potentielle arbejdsgivere, så de kan se hvad jeg kan - selvfølgelig med en reference til, at dét har jeg lavet ved det pågældende reklamebureau.

Jeg er godt klar over, at de har rettighederne til materialerne, da det er lavet på deres computere og med deres indkøbte software. Men var af den klare opfattelse, at jeg godt måtte vise, hvad jeg havde lavet i min online portfolio.

Nogle opgaver har jeg lavet for et andet firma i en outsourcenings løsning. eks. Firma2 får kunde til grafisk opgave. Firma2 kontakter reklamebureau1 for at få lavet omtalte opgave. Reklamebureau1 sætter mig til at løse omtalte opgave. Kunderne var i de fleste tilfælde ikke klar over, at opgaverne ikke blev lavet af Firma2, så vidt jeg ved. I de tilfælde kunne jeg sagtens skrive, at de opgaver var lavet ved Firma2. Men da Firma2 efterfølgende er blevet overtaget af Reklamebureau1, hvor der i pressemeddelelsen blev nævnt ovenstående og kunderne blev overdraget til reklamebureauet.

Er p.t. ved at få lavet en ny hjemmeside ved det nævnte reklamebureau - har selv lavet designet. Hvor vi skrev lidt frem og tilbage angående ovennævnte problemstilling, hvor jeg forsikrede dem om, at jeg selvfølgelig vil skrive, at det pågældende stykke grafisk arbejde er lavet ved reklamebureauet. Da jeg p.t. ikke har fået skrevet teksterne endnu - og siden ikke er offentlig endnu, så er løsningen med at referere til reklamebureauet endnu ikke testet.

Beklageligvis havde jeg nemlig ikke lavet reference på min nuværende side, da portfolio-siden ikke var udviklet endnu (den bestod kun af en række virksomhedsnavne). Har dog p.t. slettet portfolio-siden fra mit domæne, da jeg fik besked på at slette de referencer vedrørende omtalte reklamebureau.

Håber nogen kom helskindet igennem denne lange smørre.

Så spørgsmålet er jo så: Må jeg have lov til at vise de grafiske produkter, som jeg har designet for reklamebureauets kunder og samarbejdspartnere (med reference til hvor jeg har lavet det)? eller har de rettighederne på deres side?

Håber nogen kan hjælpe.

Martin

Martin S. Heiselberg, Grafisk designer

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 15:17

Hej Martin......

Uanset hvad, bør du intet fremvise med mindre du har en skriftelig accept fra firmaet...  Alt andet kan gå gruelig galt. Der kan være tale om konkurrenceforvridning - i fald du bliver tilbudt arbejde hos et firma 3 eller 4 eller 5... Den kan blive lidt for teknisk og du bør kontakte juridisk afdeling via din fagforening.... Men har du mulighed for at få en skriftlig accept på at du fremviser det, så står du sikrest.....  - Så har du ryggen fri...   Hvis du fremlægger billederne/arbejde med dine projekter, kan en kommende arbejdsgiver være meget skeptisk over for dig, idet du har vist noget (muligvis hemmelig/beskyttet ) materiale...

Personligt vil jeg ikke have en medarbejder der viser sine sider på denne måde senere. Men det er kan meget vel komme an på de enkelte brancher...

Tilmeldt 2. Mar 09
Skrevet kl. 16:00

Hej mp130965,

Min hjemmeside skal ses som et online cv, hvor arbejdsgiveren kan se hvem jeg er, hvad jeg kan og hvad jeg har lavet.

Jeg er af den klare opfattelse, at det er meget normalt i reklamebranchen og den grafisk branche, at arbejdsgiverne vil se eksempler på kommende medarbejderes grafsike evner - og gerne samtidig med ansøgningen.

Intet af materialet er hemmelig/beskyttet materiale, da jeg ikke viser noget, som den pågældende kunde ikke allerede selv har vist. Det er ikke interessant for mig at vise noget på min hjemmeside, som ikke bliver brugt af den enkelte kunde - da dét tæller mest for arbejdsgiverne. Der er forskel på at lave grafisk design og lave grafisk design der bliver brugt i hverdagen.

Har som sådan skriftlig accept i form af tidligere e-mail-samtale om emnet. Men har så efterfølgende (i dag) fået skriftlig afvisning på området.

Har svært ved at se konkurrenceforvridningen, men måske du tænker i andre baner end mig, så hvis du kunne komme med et eksempel på det, så vil jeg sætte pris på det. Kan selvfølgelig også være, at du er i en anden branche end den jeg befinder mig i.

Kunne i øvrigt være rart med nogle reklamebureauer og kreative virksomheders syn på sagen.

mvh.
Martin

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 16:05

Hej Martin.

Desværre mener jeg helt bestemt at dit spørgsmål falder ind under Ophavsretslovens §59, der handler om frembringelser af edb-programmer i ansættelsesforhold. Paragraffen siger kort og godt at ophavsretten til frembringelser, der er skabt af en arbejdstager (dig) under udførelsen af et stykke arbejde for arbejdsgiver (din tidligere arbejdsplads) under dennes anvisning, helt og aldeles overgår til arbejdsgiveren.

Det er min erfaring at bureauerne profilerer sig i stor stil ud fra deres kundegrundlag, i hvert fald i marginalt højere grad end andre virksomheder gør det. Af samme årsag vil de nok ikke sige ja til at du præsenterer de grafiske produktioner, du har lavet for en af deres kunder, i eget regi, uanset hvor pænt du spørger. Jeg vil foreslå dig at få en anbefaling fra din tidligere arbejdsplads i stedet - mon ikke de er villige til at skrive sådan en til dig? Jeg krydser fingre.

Dbh. Kasper

Alt det bedste,

Kasper.

Tilmeldt 2. Mar 09
Skrevet kl. 17:44

Hej Kasper,

Tak for dit svar - selvom det ikke just var, hvad jeg ønskede at høre.

Men falder mit spørgsmål ind under Ophavsretslovens §59, når der ikke er tale om edb-programmer? For så vidt jeg kan læse mig til, så omhandler den paragraf kun edb-programmer.

Har prøvet at kigge på lidt andre artikler angående ophavsretsloven, men synes ikke jeg har kunnet finde et entydigt svar, som jeg konkret kan forholde mig til.

Desværre lyder det forfærdelig rigtigt det du skriver om virksomhedens kundegrundlag - og jeg har faktsik fået en skriftlig anbefaling fra omtalte reklamebureau.

mvh.
Martin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)