Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykker til et bo?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 97
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har for over 80 dage siden lavet noget arbejde for noget familie i forbindelse med en slægtning der døde. Der skyndte jeg mig at få udført arbejdet som gik ud på at jeg skulle lave noget håndværksmæssigt i en lejlighed, da de havde en køber på hånden.

Jeg lavede regningen lidt billigt for at være flink, men har senere hørt den ene synes det er dyrt, selv om jeg ved at det er under markedsprisen. Jeg har efterfølgende 2 gange rettet noget som de mente hørte med i prisen og er ved at være godt træt af det. Min regning er på ca 30.000 og jeg ved at når lejligheden og et sommerhus, som hører til boet bliver solgt, så får hver af de to parter som skal arve ca. 2. millioner før arveafgift. Derudover talte jeg med advokaten og fik at vide at de overførte pengene med det samme, da jeg ved den ene part har indbetalt en del af beløbet til mig på en check, som er sendt til advokaten.

Jeg har dog stadig ikke modtaget nogle penge og er ved at være presset lidt økonomisk.

Det er jo ikke fordi at jeg vil slæbe dem i retten og til inkasso, men et eller andet sted vil jeg bare have dem til at fatte, at jeg også er presset og ikke gider finde mig i alt.

Nu har jeg så i dag sendt 1. rykker, men vil egentlig lige høre om det overhovedet er lovligt at sende en rykker til et bo, da der jo ikke er nogle penge før boet er gjort op?

Jeg har taget 2% i rente pr. påbegyndt 30 dage samt 100kr i rykkergebyr, er det standard?

Jeg har aldrig haft behov for at sende en rykker før, selv om jeg har været selvstændig i ca 2½ år, så ved ikke så meget om det.

Jacob

Fra København
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 19:47

Kære Jacob.

Hvis du har afgivet tilbud på normale betingelser, samt sendt en faktura for udført arbejde, der er i overensstemmelse med de faktiske forhold, og denne endnu ikke er betalt indenfor den frist, du har angivet, er du i din gode ret til at sende en rykker.

Nu skriver du om at sende regningen "til et bo" - der er vel tale om arbejde, som familiemedlemmer til den afdøde har bestilt hos dig? Familiemedlemmerne lever vel endnu? Jeg skal blot lige være helt med.

At sætte renten til 2% fra fakturaens forfaldsdato er helt normalt. Ifølge forbrug.dk er renteniveauets maksium som følger: "Den rente, du højst kan komme til at betale, hvis du betaler for sent, beregnes som Nationalbankens officielle udlånsrente + 7% om året. Denne rente kaldes morarenten." - De skriver det fra betalers synsvinkel, men det ændrer jo ikke på reglerne.

Jeg kan godt forstå at du er frustreret over den manglende betaling. Start med i al mindelighed at kontakte skyldner og høre hvordan det står til. Gør det igen ugen efter, såfremt betaling endnu ikke er faldet. Derefter kan du sende regningen til din advokat - han eller hun kan også håndtere opkrævning af regninger, og det er min erfaring at de ofte gør det bedre end inkassovirksomheder.

Dbh. Kasper

Alt det bedste,

Kasper.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 97
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 21:58

Hej

Jo, det er arvingerne der har bestilt arbejdet, for at kunne få solgt lejligheden og det er udført på almindelige betingelser, men regningen er sendt til boet,, dvs. advkaten og det betyder måske at jeg først kan få mine penge når der er nogle penge i boet, det var jeg ikke klar over fra starten af, men føler heller ikke at det kan være mit problem. Så nu er jeg spændt på at høre hvad de siger til min rykker...

Jacob

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)