Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min vandhane drypper - hvordan fikser jeg det?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Problemet er ret banalt ligesom løsningen sikkert er.

Min køkkenvandhane drypper. Jeg går ud fra det er pakninger der skal skiftes og at jeg kan købe disse i Silvan(?). Er der forskellige mål for disse?

Som du nok kan regne ud er jeg ikke en ørn til VVS arbejde og mit spørgsmål er derfor hvordan jeg rent praktisk bærer mig ad med at løse problemet. Risikerer jeg en oversvømmelse og/eller tyder mit spørgsmål på jeg helt skal holde mig fra at forsøge. Hvad skal jeg gøre?

Fra Kalundborg
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 908
Skrevet kl. 20:42

Hej

1. luk for vandet på hanen under vasken

2. fjern en lille plastknop og skru en skrue ud

3. skrft pakning.

4. saml og åben for vandet...

Allerførst skal du selvfølgelig vide hvad det er for en vandhane du har Smile, hvis du ikke kan finde et navn på den, så tag et billede med ned i nærmeste byggemarked...

Reklameshoppen.dk nu med et super tilbud på Flyers til nystartede

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:53

Jeg siger mange tak :-) Kan vel bare lukke for vandet og tage den brugte pakning med ned.

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 23:58

Lige et fif.

Når du nu har skilt det hele ad, og taget pakningerne ud, så lad sædet (det er der hvor pakningerne sad) soppe i en lille smule eddike i ca. en halv time, så har du opløst evt. kalkrester, som kan være med til at skabe utætheder efter du har sat den nye pakning i. Ta' et stykke køkkenrulle til lige at suge eddiken op med, og så fjern de opløste kalkrester med en vatpind. Er det en "kugle" som fordeler hhv. varmt og koldt vand, så kan denne lige gnides med lidt tandpasta for at fjerne små urenheder.

En anden forebyggende ting: Man kan købe en lille tube smøremiddel til pvc. og andre plastmidler til VVS. Lad de nye pakninger få et tyndt lag af dette før isætning, så holder de længere, da friktionen mindskes.

Nogle gange kan ovenstående løse problemet med en dryppende vandhane uden at det kræver nye pakninger.

Ps. når du spænder det hele sammen igen, så lad være med at knokle på. Gi' det hellere et lille nyk mere, hvis det ikke holder tæt.

Fra Ballerup
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 00:27

John J:

Lige et fif.

Når du nu har skilt det hele ad, og taget pakningerne ud, så lad sædet (det er der hvor pakningerne sad) soppe i en lille smule eddike i ca. en halv time, så har du opløst evt. kalkrester, som kan være med til at skabe utætheder efter du har sat den nye pakning i. Ta' et stykke køkkenrulle til lige at suge eddiken op med, og så fjern de opløste kalkrester med en vatpind. Er det en "kugle" som fordeler hhv. varmt og koldt vand, så kan denne lige gnides med lidt tandpasta for at fjerne små urenheder.

En anden forebyggende ting: Man kan købe en lille tube smøremiddel til pvc. og andre plastmidler til VVS. Lad de nye pakninger få et tyndt lag af dette før isætning, så holder de længere, da friktionen mindskes.

Nogle gange kan ovenstående løse problemet med en dryppende vandhane uden at det kræver nye pakninger.

Ps. når du spænder det hele sammen igen, så lad være med at knokle på. Gi' det hellere et lille nyk mere, hvis det ikke holder tæt.

Det var alligevel en del viden indenfor vandhaner Surprise men gode fifs, skal jeg huske på

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 01:36

John: Hold da op.. Jeg er imponeret Yes.. Jeg skal vist lige ha' vist manden denne tråd, for her kunne han godt lære lidt..  Her er opskriften på hvordan sådan en sag ville blive løst her i huset:

1. Dryp, dryp, dryp... I flere dage og jeg rykker manden for at fikse det.

2. Han lægger en karklud under..... Indtil...

3. Dryp, dryp, dryp... Man kan altså ikke fikse det med en karklud.

4. Dryp, dryp, dryp.. Jeg rykker igen,- for jeg mener.. Jeg stryger hans skjorter, så han fikser min vandhane...

5. Han skruer af, puster på pakningen og sætter den i igen... Indtil....

6. Dryp, dryp, dryp.... Han køber en ny pakning... Indtil...

7. Dryp, dryp, dryp..

Sådan kunne jeg blive ved indtil vi har en ny vandhane Big Smile - Heldigvis bor vi et sted, hvor der ikke er ret meget kalk i vandet.. Ellers var jeg vist blevet skør....

Jeg må vist se at få det lært selv :o) - og så må han selv stryge sine skjorter Big Smile

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:55

Et hurtigt trick til jer alle sammen:

Skru' vandet op på fuld styrke og læg så ektsra kræfter i et forsøg på at tvinge den til at skrue ekstra op! 

Dette gav et ryk inde i min "børma" vandhane og nu drypper den ikke mere når jeg atter lukker for hanen - måske kan visse modeller forskubbe sig så de ikke lukker helt af når håndtaget er i bund? 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)