Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb til eget firma.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal starte et firma, det er et arkitektfirma/grafisk firma som bliver oprettet som enkeltmandsvirksomhed. Firmaet laver arkitektur og grafiske løsninger som animationer.

Virksomheden vil have præsentationer af det der er produceret over for kunderne, billeder, video præsentationer, animationer osv. Mit spørgsmål er om man må købe et medie til at præsentere dette på, som en projekter eller fladskærm, på firmaets regning?

Virksomheden er på min egen privat adresse, hvor præsentationerne foregår. Det er ligeledes et arbejdsværktøj, eftersom at man skal kunne afprøve ens produkter før de sælges til kunderne.

Hvad med moms, skal jeg trække momsen fra? Det kunne jo være at projekteren/fladskærmen en gang imellem vil blive benyttet privat.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 17:39

Pas på med at bruge noget  i privat sammenhæng, som du har købt til din virksomhed. Det komplicere fradraget.

Det du indkøber til din virksomhed, kan du også fratrække i virksomhedens regnskab - også selv om virksomheden ligger på din privat adresse.

Hvis du er i tvivl så spørg Skat. De plejer at være flinke til at svare på tvivlsspørgsmål og undersøger gerne sagen for dig.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 18:03

Hvis du skal bruge den erhvervsmæssigt, kan du fratrække den - også momsen.

F.eks Pc, Printer, Mobil og hvad ved jeg kan du jo også bruge privat, men er da også en nødvendighed i firmaet.

Jeg har aldrig haft nogle problemer i den retning.

MVH

Jesper

www.sliknet.dk

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 18:22

Det korrekte er, at du kun får momsen tilbage af den andel af indkøbet, som du forventer at benytte i virksomheden. Altså, køber du en projektor til kr. 10.000 som du forventer at bruge 75% privat, trækker du kun momsen af kr. 7.500.

Der er næppe nogen, der vil kunne anfægte hvilken andel du bruger et givent produkt privat, men i tvivlsspørgsmål kan Skat bare lave en vurdering og det kan jo sagtens give bagslag - og ikke mindst sætte dig i "bad standing" hos Skat Wink. Derfor kan du nok lige så godt være realistisk fra starten.

Tilmeldt 22. May 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:11

Mange tak for alle svarene.

Jeg er ved at have styr på det, tror jeg.

Lad os antage at jeg har lavet nogle opgaver og der er kommet 20.000 kr. ind på min firma konto.

Jeg vælger gennem firmaet at købe en projekter til 10.000 kr.

Jeg vurderer at jeg bruger den 50 % privat og 50 % i virksomheden.

Det vil så sige, at den moms jeg får tilbage er 50 % af 2000 altså 1000 kr.?

Men man har jo ikke betalt skat af de penge som står på en firmakonto, så de 8000 kr. der er betalt for projektoren uden moms er der jo ikke betalt skat af .

Dvs at ved at købe den gennem firmaet slipper jeg for de 40 % skat jeg ellers skulle betale hvis jeg udbetalte løn til mig selv og så købte den. Eller hænger det ikke sådan sammen? Jeg vil helst ikke snyde nogen herken skat eller mig selv.

Hilsen

Søren

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:30

De penge som vedrører " den private andel" har du jo betalt skat af engang. Regnskabsmæssigt kan du kun trække 50% fra i dit driftregnskab - resten skal ind over mellemregningen med dig, hvis det er firmaets "pengekasse" der betaler.

Men

hvorfor gør det så besværligt.  Hvis du har brug for den i dit firma så køb den i dit firma og træk den fuldt ud fra. Du har jo ingen jordisk chance for at sige at 50% af tiden af det privat og 50% af tiden er det firmamæssigt.

Hvis SKAT endelig gider se på dette køb - så er det Dem der skal løfte bevisbyrden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:13

Miriam Frank:

Pas på med at bruge noget  i privat sammenhæng, som du har købt til din virksomhed. Det komplicere fradraget.

Det du indkøber til din virksomhed, kan du også fratrække i virksomhedens regnskab - også selv om virksomheden ligger på din privat adresse.

Problemet er jo at han også skal kunne godtgøre at det kun anvendes erhvervsmæssigt. Men jeg er enig med Klovn. Vi er nede i nogle småbeløb og vi er ude i nogle ting som ikke er 100% oplagt privat, som eks. alm. TV m.v.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)