Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skat og bil

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes at en af de ting som jeg ikke har nemt ved at finde ud af i det her firma opstart ting som jeg er igang med er BIL.

Jeg har før fået hjælp til hvad jeg skulle gøre med bil og firma.  Og jeg kom frem til at det bedste jeg kunne gøre var at beholde min privat bil og så låne den til mit firma til de der 3,86kr/km  og det har også været meget fint.    Men status er at jeg har fået et firma som jeg laver rigtig mange ting for og de VIL kun give mig løn og ikke noget med faktura.   Og jeg køre rigtig meget og langt til og fra deres virksomhed.

Dette at jeg ikke kan sende dem en faktura gør jo at jeg ikke kan tage km penge fra mit firma men får befordringsfradrag på min skat ,som jo stort set kun er til bilvask Big Smile    Og et andet problem er jo at jeg ikke ville kune bruge en 100% firma bil til kørsel hvis jeg ikke la' mig beskatte af den så jeg må bruge den privat.    Så her er hvad jeg tænker.

Jeg kommer til at betale en del topskat i år fordi jeg får en del ind i løn. ( ikke via mit firma)  Mit firma er et en mands firma og der må være noget jeg kan gøre med min skat hvis jeg køber en bil i mit firma og laver et stort underskud i mit firma i år.      Det jeg vil frem til er.  Kan jeg ikke spare nogle penge i skat hvis jeg køber en firma bil og betaler den med det samme med et lån som mit firma laver. Og så derefter lader mig beskatte af fri firma bil.   Som det ser ud nu.  så kommer jeg til at køre ca. 30.000KM privat og 10-15.000 km for firma.

Jeg håber mit ? er til at forstå.  For jeg bruger meget tid på at tænke over hvad jeg skal gøre med det bil setup.  ( der skal siges at min privat er ved at være gamle og har brug for en udskiftning ind for kort tid.)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:30

Der kræver nok en beregning. Desuden er værdien af den nye bil væsentlig for at vurdere, hvad der er bedst.

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Skrevet kl. 17:40

ja det er klart.  men er det noget man kan gøre og er der en ide i det.  hvis jeg nu skal af med en del i topskat  og jeg køber en bil til ca 200.000kr

eller er der noget andet jeg kan gøre ved mine penge så min topskat kommer ned.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:03

Bil til 200 tkr., så skal du betale skat af 50tkr.

Til gengæld kan du trække afskrivninger samt driftsudgifter fra.

Du kan opspare overskud i VSO! Fri bil i enkeltmandsfirma kræver VSO.

Evt. se på noget pension.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:45

Du kører 30.000 km privat og 10-15.000 km for firmaet og vedr. firmaet kører du meget frem og tilbage for et firma som kun vil honorere dig som lønmodtager. Uanset om de så havde ladet dig køre som selvstændig ville det blive privat kørsel på grund af 60 dages reglen hvor du kører meget mellem hjemmet og en fast adresse. Men ellers kunne de udbetale dig skattefri godtgørelse for kørsel i deres tjeneste hvorved du ville blive stillet som havde du selv fratrukket det.

Fri bil: Du får ikke penge ind via dit firma da det kommer i kraft af ovenstående ansættelse. Dvs. den fri bil vil bare gøre underskuddet større og du kan ikke foretage befordringsfradrag for ovenstående kørsel med en fri bil. Men jo afskrivninger, faste udgifter på bilen og benzin vil formentlig være højere end de 50.000 kr. du skal beskattes af i værdi af fri bil., men det vil altid være en merudgift - skat eller ej - at købe en ny bil.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Skrevet kl. 11:02

Tak for jers svar.  jeg er med på bil beskating.  det jeg gerne vil have svar på er om der kan være en skatte fordel i at lave et underskud i mit firma.  nu hvor jeg har en del i løn fra andre steder.  kan mit firma på nogle måde hjælpe mig af med den del af min top skat.    det var derfor jeg kom til at tænke på om der var en ide at købe en bil i år og så lave underskud.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)