Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ret til firmanavn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har et spørgsmål omkring rettigheden til et firmanavn.

Jeg oprettede for et par år siden et anpartsselskab - Det anpartsselskab fik også binavnet X. Der sker så det et halvt år senere, at der bliver oprettet et I/S med fuldstændigt samme navn - Det fik vi oplyst at vi ikke kunne gøre noget ved, for folk kan kende forskel på et I/S og et ApS.

Nu er der så sket det, at I/S har solgt hjemmeside og produkterne til et A/S med et andet navn. Problemet er så, at de markedsfører sig med navnet X - altså mit binavn. Jeg har ikke anvendt binavnet men indtil videre kun anvendt vores hovednavn

Mit spørgsmål er så:

Kan de kræve at få overdraget firmanavnet hos Erhvervs & Selskabsstyrelse fordi de har brugt navn og jeg ikke har ?

Nogle forslag hvad jeg kan gøre for at undgå de bruger vores binavn ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er desværre ikke en sort og hvid verden at bevæge sige ind på navnerettigheder.

Er der tale om en virksomhed i samme branche?  Har A/S optaget X som et binavn?

Tilmeldt 11. Dec 06
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 12:51
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Glemte måske lige at sige - at vi producerer samme produkt

Tilmeldt 11. Dec 06
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 12:52

Nej det andet selskab har ikke taget X som binavn - Det er ikke muligt for dem at gøre det via Erhvervs & Selskabsstyrelsen

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 12:56

Mere mere dette er meget spænnende. Har samme problem !

Mine hjemmesider: Fodboldtøj -  Tryk på t-shirts

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Klaus,

Vi har for nogle år siden stået i samme situation som dig med hensyn til problematikken I/S og APS. Vi havde en ekstrem dygtig advokat indover med samme konklusion som du er kommet frem til.

Med hensyn til om de kan få overdraget navnet via erhvervs- og selskabsstyrelsen er det et klart NEJ. Den der registrere navnet har som udgangspunkt førsteret til det - og der er ikke noget krav om du skal bruge det.

En klassisker er da Slagelse Boldklub lancerede deres projekt FC Sjælland med pressemøde og hele molvitten, sad Næstved IF i stedet og brugte kræfter på at registrere navnet i E&S. Da NIF var først med at registrere navnet så vanft de lokalbraget.

En helt anden ting er så om du ikke burde overveje om det er ok at de bruger dit firmanavn til branding af et produkt?

Tilmeldt 11. Dec 06
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 13:53
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Angående branding af et produkt med mit binavn så er det faktisk lige præcis der jeg synes kæden hopper af. De bruger jo faktisk et firma navn som de ikke har, ligesom du jo faktisk udgiver sig for at være mig når de bestiller varer i mit binavn.

Det jeg egentlig frygtede lidt var også, at jeg kunne komme i uheldig situration når jeg planlægger at sende et produkt på gaden i mit binavn, men hvor de allerede bruger navnet, så kunne de gøre indsigelse i og med at de allerede bruger navnet.

Sådan rent logisk vil jeg jo sige, at den der har selskabsnavnet registeret har retten til navnet - uheldigvis kan navnet ikke registeres som varemærke i og med det indeholder et bynavn.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)