Kære aminoer :)
Jeg er en livslang ishockeyspiller, som ved et tilfælde faldt over nogle hockeystave som ikke findes på det danske marked. Dem kunne jeg godt tænke mig at begynde at sælge i Danmark. Derfor mødtes jeg med producenten, som har givet mig grønt lys for salg i DK. So far so good. Men jeg har sagt ærligt at jeg ikke vil risikere så meget økonomisk, og det sagde de var helt fint. Derfor bliver jeg agent, og får kommision. MEN, hvordan skal salget så foregå rent regnskabsteknisk?
Jeg tager nogle varer fra et eu-land, som bliver sendt til mig. Så viser jeg varen for kunden, som siger, ja tak - 100 af dem :) Men så skal kunden vel ikke betale moms, når nu varen bliver sendt direkte til ham/hende fra et eu-land. Jeg skal vel bare sørge for en proformafaktura fra eulandet, som jeg videresender til kunden, sørge for betaling, og give grønt lys for at producenten kan sende varen? Jeg mener... da jeg ikke har noget firma, og ikke køber varen (og videresælger den), så skal jeg ikke lave nogen faktura selv vel? hjælp :)
Andreas |
Hvis du ikke har noget firma fakturerer den udenlandske virksomhed kunden direkte (kan desværre ikke huske momsreglerne fra udenlandske virksomheder til danske)
Og så må du jo være freelance ansat sælger for den udenlandske virksomhed (kender desværre ikke reglerne i denne situation)
Prøv at ringe til skat.dk og spørg dem
Mvh,
Christian