Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som så småt er ved at komme rigtigt igang nu. Efter der nu er kommet penge på kontoen, er jeg noget itvivl om hvordan "trækker penge ud" til min privat konto.

Hvordan betaler jeg skat af de penge?

I første omgang ønsker jeg fx at trække et engangsbeløb ud af 15.000 kr.

Håber nogle kan give mig et godt råd med på vejen :)

På forhånd tusind tak

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 12:57

Hej

Du kan vælge at forskudsregistrer inde på skats hjemmeside med hvad du forventer at have i overskud for året og den vej igennem blive tildelt nogle B-skat og AM-bidrags opkrævninger, eller at du kan lave en beregning i november/december måned udfra din bogføring og se hvad du ca. vil komme til at betale i skat. Dette kan du så indbetale på et girokort inden året er omme.

Det kommer dog an på beskatning og hvilke regler du vælger at anvende for hvad skatten bliver.

mvh.

Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:35

Det der også ligger i ovenstående for at svare på dit spørgsmål er at du beskattes af dit overskud uanset om du hæver pengene i virksomheden eller ej. Du kan så vælge at bruge virksomhedsordningen og opnå en foreløbigt lavere skat på 25% af de midler du lader stå i virksomheden men fordelene herved skal holdes op imod besparelsen herunder ikke mindst dine øvrige indkomstforhold.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 11:28

Morten Kertész:

Hej

Du kan vælge at forskudsregistrer inde på skats hjemmeside med hvad du forventer at have i overskud for året og den vej igennem blive tildelt nogle B-skat og AM-bidrags opkrævninger, eller at du kan lave en beregning i november/december måned udfra din bogføring og se hvad du ca. vil komme til at betale i skat. Dette kan du så indbetale på et girokort inden året er omme.

Det kommer dog an på beskatning og hvilke regler du vælger at anvende for hvad skatten bliver.

mvh.

Morten

Hej alle,

Og tak for jeres svar. Jeg er dog stadig lidt på herrens marke :S

Hvordan udbetaler jeg nemmest x kr. til mig selv. Kan jeg evt. indberette til Skat pr. gang?
Problemet er at min indtægt i firmaet er meget meget variende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43

Som Bent skriver....du kan bare hæve.

Har ikke noget med dit overskud at gøre.

Tilmeldt 12. May 09
Skrevet kl. 22:06

Peter - Revisor:

Som Bent skriver....du kan bare hæve.

Har ikke noget med dit overskud at gøre.

Du får det til at lyde så nemt :P
Men hvordan får jeg så betalt skat af det jeg hæver? :S

Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 22:21

Hej

For at lave en simpel, men brugbar opgørelse kan det bedst siges således.

Dit firma genererer et overskud på kr. 100t.

Det skal du betale am-bidrag og skat af. Am giver sig selv, da det er 8 % = 8.000. Skatten er jo mere kompleks pga af alle de individuelle fradrag mm der er på en sådan udregning.

Uanset om du vælger at hæve eller ikke hæve skal der betales skat af det samlede overskud, med mindre du vælger virksomhedsordning (VSO). I mine øjne er VSO´en dog kun brugbar hvis du rammer topskatten.

Eks.: Du hæver 15.t. Så skal du faktisk regne baglæns og formentlig lægge en 10-15 t til skatten. Afhængig af det beløb der er forudsopgjort til skat som overskud på dit firma, så betaler du enten b-skat eller aconto skat i nov/dec. Alternativt betaler du hele summen til skat i foråret efter. Denne version kræver dog disciplin og formentlig en særskilt konto til at sætte penge til skat løbende. Tidl. gav bankerne gode renter ved sådanne konti, men den fest er nok slut. En ting er dog sikkert - betale det skal du nok komme til. Skat skal nok henvende sig når de har mønt tilgode.Smile

Håber at det gav lidt mere forståelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36

VSO kun brugbar ved topskat?

Det var dog lidt af en påstand!

Hmm...hvad med studerende på SU?

Hvad med enkeltmandsfirmaer, der opsparer i VSO for at kunne etablere et selskab?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:34

VSO og opsparing af opsparet overskud er set i skattemæssig henseende og langsigtet set kun en fordel at bruge når der skal betales topskat. For de fleste iværksættere er det jo sådan at indtjeningen stiger over årene. Dvs. når man engang skal hæve midlerne vil man muligvis komme til at betale topskat. Særligt hvis det sker fordi virksomheden lukkes og hvor der fremkommer en afståelsesbeskatning. 

At der så via anden lovgivning - SU -  kan være fordele i at nedbringe den personlige indkomst er da rigtigt nok men det er en brøkdel der er inde i disse regler.

Opsparing i VSO for at kunne etablere et selskab mener jeg ikke er en god ide hvis vi ikke er oppe i topskat. Man kan jo stadigvæk opspare midler i virksomheden selvom man ikke laver opsparet overskud. I stedet kan det så føres som hensættelser til senere hævning eller på en mellemregningskonto hvorved man i sidste ende kan afsætte disse som passivposter i åbningsbalancen og derved opnå et stiftertilgodehavende hvad man ellers ikke kan ved en skattefri omdannelse. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:25

Mrnew:

Og tak for jeres svar. Jeg er dog stadig lidt på herrens marke :S

Hvordan udbetaler jeg nemmest x kr. til mig selv. Kan jeg evt. indberette til Skat pr. gang?
Problemet er at min indtægt i firmaet er meget meget variende.

Hæv pengene. Få dem posteret i regnskabet som en hævning.

I forhold til SKAT skal du ikke gøre noget nu. 

Når året er omme laver du selvangivelse på normal vis og betaler skat af dit overskud (som ikke har noget med din hævning at gøre - men alene dit cashflow).

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)