Som overskriften lyder, så vil jeg meget gerne høre erfaringer omkring webshops med mange ens produkter, altså hvor produkteksten i høj grad vil være den samme. I det konkrete tilfælde er det tuningsmoduler til diesel biler, hvor det stort set kun er bil mærke / model / hk / nm der ændrer sig fra produkt til produkt.Selve produktet er i bund og grund ens fra bilmodel til bilmodel. Jeg vil selv vurdere det risikabelt med eks. 2000 produkter der i høj grad minder om hinanden, at mange vil ende i det supplerende indeks i google til trods for en passende linkbuilding, og tænker derfor på andre løsningsmodeller hvor varianter af en bilmodel vælges i en dropdown, hvorved antallet af produkter man minimeres til omkring 300-400, men det er jo stadig mange. Omvendt giver de mange produkter jo også en værdi i forhold til seo ( i hvert fald hvis teksten var mere unik ) hvor søgninger på eks. bilmodel + tuning eller lign. i høj grad vil ramme den rette side og fange alle de søgninger Jeg ved ikke om der findes en "best practice" i forhold til denne problemstilling, men hvordan mener du er den bedste måde at forholde sig til den situation? |
Som du selv skriver ville jeg helt klar vælge en form for variantstyring, så de produkter der egentligt er det samme produkt, kun findes på en URL.
300-400 produktervil jeg ikke umildbart vurdere som mange, og hvis du bare skriver individuelle tekster til 10 om dagen er det jo klaret på en måned.
Jeg ville nok også lave nogle sider der omhandler de mest sælgende bilmærker og hvorfor man netop skal købe dine tuningsmoduler. Der vil sikker være mange der søger på netop deres bilmærke, og du kan så optimere disse sider netop til disse personer.
I øverigt tror jeg også jeg vil lave en eller anden form for forum/billedgalleri til dine brugere. Jeg syntes det virker som om sådan nogle "bilnørder" elsker at skrive om deres biler, og vise billeder af dem, og det er jo en oplagt mulighed for at få dine kunder til at hjælpe dig med at lave unikt indhold.