Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO og mange ens produkter i webshop... best practice søges

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 299
Fra  DForm Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften lyder, så vil jeg meget gerne høre erfaringer omkring webshops med mange ens produkter, altså hvor produkteksten i høj grad vil være den samme.

I det konkrete tilfælde er det tuningsmoduler til diesel biler, hvor det stort set kun er bil mærke / model / hk / nm der ændrer sig fra produkt til produkt.Selve produktet er i bund og grund ens fra bilmodel til bilmodel.

Jeg vil selv vurdere det risikabelt med eks. 2000 produkter der i høj grad minder om hinanden, at mange vil ende i det supplerende indeks i google til trods for en passende linkbuilding, og tænker derfor på andre løsningsmodeller hvor varianter af en bilmodel vælges i en dropdown, hvorved antallet af produkter man minimeres til omkring 300-400, men det er jo stadig mange.

Omvendt giver de mange produkter jo også en værdi i forhold til seo ( i hvert fald hvis teksten var mere unik ) hvor søgninger på eks. bilmodel + tuning eller lign. i høj grad vil ramme den rette side og fange alle de søgninger

Jeg ved ikke om der findes en "best practice" i forhold til denne problemstilling, men hvordan mener du er den bedste måde at forholde sig til den situation?

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 105
Skrevet kl. 22:33

Som du selv skriver ville jeg helt klar vælge en form for variantstyring, så de produkter der egentligt er det samme produkt, kun findes på en URL.

300-400 produktervil jeg ikke umildbart vurdere som mange, og hvis du bare skriver individuelle tekster til 10 om dagen er det jo klaret på en måned.

Jeg ville nok også lave nogle sider der omhandler de mest sælgende bilmærker og hvorfor man netop skal købe dine tuningsmoduler. Der vil sikker være mange der søger på netop deres bilmærke, og du kan så optimere disse sider netop til disse personer.

I øverigt tror jeg også jeg vil lave en eller anden form for forum/billedgalleri til dine brugere. Jeg syntes det virker som om sådan nogle "bilnørder" elsker at skrive om deres biler, og vise billeder af dem, og det er jo en oplagt mulighed for at få dine kunder til at hjælpe dig med at lave unikt indhold.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 15:29

Som jeg forstår er du ude i en url struktur der minder om:

/produkt1.html

/produkt1/audi.html

/produkt1/bmw.html

...

/produkt400/VW.html 

Jeg ville vende det hele om som det er gjort på http://www.tuningstyling.dk/. Som du selv er inde på er det fedt at fange folk der søger på fx. "bmw disel tuning". Og en hurtig søgeordsanalyse viser at det er den måde folk søger på fremfor de specifikke produkter.

Så jeg ville anbefale en struktur a'la:

/audi.html

/audi/produkt1.html

/audi/produkt2.html

...

/vw/produkt400.html

Mht. antallet af sider vil jeg anbefale at du lader alle sider være indekserbare og bruger interne linkbygning (få så meget linkjuice ned i de nederste sider som muligt) og arbejder med unikt indhold for at reducere mængden af sider der evt. dømmes som duplicate content. Med den nævnte struktur vil det under alle omstændigheder være de mindst søgte sider der ryger ud af det primære index.

Lav evt. nogle ekstra infosider der hedder /produkt1.html.../produkt400.html for at fange dem der kender produktet og søger på det.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Fra  DForm Skrevet kl. 16:18

Jeg synes ikke tuningstyling.dk er et eks. jeg gerne vil følge - de efterlader plads til mange forbedringer synes jeg, men overraskende kunne jeg ikke se nogen sider fra dem i det supplerende indeks. Om det så skyldes en effektiv linkbuilding ved jeg ikke, men de lister f.eks. netop hver model og variant som et selvstændigt produkt og har mange ens tekster.

jeg hælder lidt til en model hvor man sektionsopdeler i bilmærker, og for hver bilmærke lister alle modeller som produkter, hvor varianter så vælges på produktet. Men der er ikke kun fordele ved den løsningsmodel.

Jeg vil nemlig gerne lave en datamodel hvor jeg for hvert produkt har angivelser for HK / Nm før og efter tuning, som kan bruges i produktsammenligninger, søgning med filtrering osv. Ved at bruge varianter på samme produkt, kan jeg ikke opnå dette tilfredsstillende, så det er et dilemma...

Mvh Daniel Duvald - Speciale: Design & udvikling til Joomla CMS, Wordpress, Magento & Prestashop
Kvalitets-webhosting

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 06
Fra  DForm Skrevet kl. 16:28

mht linkstruktur, så er den meget lig dit forslag, dog har jeg en hovedkategori først, f.eks.

domæne.dk/tuning/alfa/produkt.html

osv...

Kvalitets-webhosting

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)