Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vandret eller lodret navigering?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal i gang med et helt nyt design og programmering af vores shop www.houseofkids.dk

Da vi efterhånden har ret mange varer går jeg i tankerne om at lave vores hovedområder som vandrette menupunkter, eks.:

Børnetøj    Børnesko    Legetøj    Outlet

Når man så eks. klikker på børnetøj skal der komme tre valgmuligheder man kan få vist varerne på: mærker, beklædningsdel og størrelser. Efter man har valgt vil man få vist de indre katagorier i venstre menuside som normalt. De kører lidt samme struktur på www.ellos.dk

Der er dog så meget snak om at man endelig kun skal lave navigering i venstre side, da det er det som folk er vant til. Og hvis risikoen er at vi mister salg - så bliver jeg jo nødt til at lytte :·)

Omvendt synes jeg hele tiden at jeg ser store shops benytte vandret navigering - så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre nu.....

Men findes der nogle undersøgelser eller artikler om dette? Og hvad er jeres mening?

skriv skriv skriv.....

Mange hilsener Helle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59

Først og fremmest synes jeg det er et pænt site I har.

Hvis du ønsker en vandret navigation, kan du komme ud i problemer med din mængde af underpunkter i hvert hovedpunkt. De skal jo enten ekspanderes i en boks ved hovedpunktet, hvor boksen så forsvinder, når en kunde har valgt et underpunkt eller hovedpunktet. Eller underpunkterne skal ekspanderes som endnu en vandret menu under hovedpunkter, men spørgsmålet er om det ikke bliver forvirrende og klodset?

Jeg ville mene at den lodrette menu er bedre i dit tilfælde, hvor du har mange underpunkter. Jeg tror også det giver brugeren en god fornemmelse af at browse hovedpunktet, når listen af underpunkter står klar til at blive trykket på.

De felste store webshops bruger jo begge dele, hvor hovedpunkterne står som vendret menu og underpunkter som lodret - men det sparer jo ikke rigtig noget plads, og tvinger brugeren til at tage stilling til to menuer. Ikke rigtig brugervenligt efter min mening.

Hvis det er fordi du ønsker mere plads til indhold på siden, kan du evt. udvide siden lidt i bredden. Lige nu er jeres side på lidt under 800 pixels, hvor langt de fleste slærme bruger min 1024 i bredden; stort set de eneste som ikke gør er 7" netbooks med 800x480 opløsning.

Håber det gav mening, held og lykke med opdateringen :o)

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 14:02

Hej Helle,

Jeg tror der er mange forskellige holdninger til, hvordan man "bør" lave navigation på et site.

Nogle mener top, nogle venstre... Min mening er, ingen af delene (næsten).

Hvis du kigger på hvordan en normal webshop ser ud (tag bare ellos, som du nævnte), så prøv at lav en beregning på hvor stor en del af skærmens "real estate" der bruges til navigation, topbanner, login bokse m.v. - og hvor stor del der så er tilbage til præsentation af produkter?

Hos Ellos er der ca. 50% af skærmen de bruger til navigation m.v. - det er da bare spild af plads.

Jeg tror man gør sig selv en tjeneste, hvis man tænker navigation helt om - brug så lidt af skærmpladsen på "statiske" elementer som muligt. Dét der er vigtigt på dit site, er dine varer - ikke din navigation. Selvfølgeligt skal dine brugere kunne komme nemt fra A til B, men at "stjæle" mindst 25% af skærmen til en statisk menu, som stort set ikke ændrer sig er - efter min mening - dårligt design.

Derfor : Prøv at ligge hovedet i blød og så kom frem til en navigation, der viser så lidt som overhovedet muligt. Kun akkurat nok til at dine brugere kan navigere. Just my 2 cents

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 19:31

PeterOM:

Først og fremmest synes jeg det er et pænt site I har.

---- tak :·) men er blevet så træt af det....

Hvis du ønsker en vandret navigation, kan du komme ud i problemer med din mængde af underpunkter i hvert hovedpunkt. De skal jo enten ekspanderes i en boks ved hovedpunktet, hvor boksen så forsvinder, når en kunde har valgt et underpunkt eller hovedpunktet. Eller underpunkterne skal ekspanderes som endnu en vandret menu under hovedpunkter, men spørgsmålet er om det ikke bliver forvirrende og klodset?

--- der er 3 undermenuer til hver hovedkatagori (eks: BØRNETØJ: mærker, beklædningsdel, størrelser) Tanken var så at en menu ekspanderes og de tre undermenuer viste sig. Når man trykkede på en undermenu blev alle underkatagorierne (eks mærkerne) listet i venstre menuside. Men det er måske for klodset....

Jeg ville mene at den lodrette menu er bedre i dit tilfælde, hvor du har mange underpunkter. Jeg tror også det giver brugeren en god fornemmelse af at browse hovedpunktet, når listen af underpunkter står klar til at blive trykket på.

--- Problemet her er, som i dag, at når man åbner eks. »børnetøj« - så ryger de andre hovedkatagorier nederst i rækken og ses ikke så nemt. Jeg tænker derfor om vi så også får kunden til at se sko eller legetøj....

De felste store webshops bruger jo begge dele, hvor hovedpunkterne står som vendret menu og underpunkter som lodret - men det sparer jo ikke rigtig noget plads, og tvinger brugeren til at tage stilling til to menuer. Ikke rigtig brugervenligt efter min mening.

Hvis det er fordi du ønsker mere plads til indhold på siden, kan du evt. udvide siden lidt i bredden. Lige nu er jeres side på lidt under 800 pixels, hvor langt de fleste slærme bruger min 1024 i bredden; stort set de eneste som ikke gør er 7" netbooks med 800x480 opløsning.

--- den nye shop bliver lavet i 1024 i bredden.

Håber det gav mening, held og lykke med opdateringen :o)

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 19:34

Jeg tror man gør sig selv en tjeneste, hvis man tænker navigation helt om - brug så lidt af skærmpladsen på "statiske" elementer som muligt. Dét der er vigtigt på dit site, er dine varer - ikke din navigation. Selvfølgeligt skal dine brugere kunne komme nemt fra A til B, men at "stjæle" mindst 25% af skærmen til en statisk menu, som stort set ikke ændrer sig er - efter min mening - dårligt design.

---- Har du nogen eksempler på webshops som gør det godt? Jeg kan nemlig ikke helt se hvordan det kan lade sig gøre hvor man stadig beholder brugervenligheden. Når jeg selv møder en forside som er spændt til bristepunktet med varer og tilbud - så bliver jeg forvirret og smutter igen. Men måske du har eksempler på hvad du mener?

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:03

Hej Helle,

Jeg har desværre ikke nogle gode links jeg kan sende til dig, men jeg mener en navigation som på Ellos, hvor man har én statisk linje øverst som viser "hovedpunkterne" i dit site. Ved klik på et af hovedpunkterne åbnes en tilsvarende linje lige neden under, som så viser de muligheder der er til det valgte hovedpunkt. Klikker man på en af disse, kan sidens indhold skifte, samtidig med, at de punkter der findes på menulinje to skiftes ud, så eventuelle underpunkter vises. Dette skal så kombineres med et "Gå tilbage" link yderst til venstre i denne.

DAME | HERRE | BØRN

TILBAGE | UNDERDELE | OVERDELE |

På den måde vil du kunne holde hele din sitenavigation på to linjer - den øverste er statisk den nederste dynamisk. Kan du følge mig?

Formålet med at få mere plads på skærmen - til det væsentlige - er heller ikke nødvendigtvis for, at kunne vise flere ting (og dermed gøre det uoverskueligt), men i højere grad for at lade produkterne komme til sin ret. Kan du præsentere et produkt på en flot måde (med et større billede osv), er sansynligheden for et efterfølgende salg også tilsvarende større.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19

Hej Helle

Ja, det er jo et svært spørgsmå. Der er gode og dårlige eksempler på begge. Du får lige et link til en hjemmeside der efter min mening er sluppet godt afsted med en vandret navigering http://www.smaahjerter.dk/ . Det synes jeg er lavet flot!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)