Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linux programmer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Indlæg ialt: 674
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har lige fået installeret Linux-Ubuntu på en af mine bærbar - bare for at afprøve det- og vil høre om I har kendskab til nogel gode-gratis programmer indenfor det grafiske og indenfor regnskab til dette styresystemer.

Målet er hvis jeg finder de rigtig programmer vil jeg sætte alle mine pcér på Linux. Det er 3 bærbar og 4 stationær der er snak om og evt. skal jeg så ha lavet server system, men jeg har ikke lige så meget forstand på det system så derfor spørger jeg jer herinde hvad erfaringer i har !

MvH

Leverandør af ALT til markedsføring, til ALLE !

Ekspert i små oplag - Tjek: www.kenn-bo-grafik.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 11:44

Kenn Bo Overgaard:

Hej Aminoer

Jeg har lige fået installeret Linux-Ubuntu på en af mine bærbar - bare for at afprøve det- og vil høre om I har kendskab til nogel gode-gratis programmer indenfor det grafiske og indenfor regnskab til dette styresystemer.

Målet er hvis jeg finder de rigtig programmer vil jeg sætte alle mine pcér på Linux. Det er 3 bærbar og 4 stationær der er snak om og evt. skal jeg så ha lavet server system, men jeg har ikke lige så meget forstand på det system så derfor spørger jeg jer herinde hvad erfaringer i har !

MvH

Det bedste jeg har kunne finde der virkede var grisbi og gnucash som ikke er brugbare til noget seriøst. Derfor vil jeg anbefale dig et webbaseret økonomisystem f.eks. saldi/revilution/e-conomic.

Alternativt kan du jo i linux med vmware køre virtuelle maskiner med windowsprogrammer i.

VH Jørgen Olsen

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:46

Hej Kenn,

GIMP er et ganske udemærket grafik-program som både fås til Windows og Linux. Se mere her: www.gimp.org

Med hensyn til regnskabsprogrammer, så kører de hostede jo i de fleste browsere, her tænker jeg bl.a. på e-conomic.

mvh Carsten

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 12:58

Af ren nysgerrighed.. Hvorfor har du dog så mange computere? :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 13:20

Hej Kenn

Regnskabsprogrammer:
Kan anbefale enten Saldi, Compiere , SQLledge eller OpenBravo - alt efter hvilke behov du præcis har i forbindelse med dit regnskabsystem..

Grafik:
GIMP

Du er velkommen til, at kontakte mig på jrc@laika-it.dk hvis du har spørgsmål eller lign. vi er netop selv i gang med, at udskifte så meget af vores software til Open Source. Og har indgået partnerskab med både Ubuntu, Mandriva Linux og RedHat. 

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Skrevet kl. 23:21

Hej Michael

Det er nok mest luksus jeg har så mange com. Men jeg bruger to af dem ti skæreplotteren og så bruger jeg to af dem ti grafiske produktioner og en enkelt til alverdens ting : ) Bærbar har jeg med når jeg giver tilbud direkte ved kunden og fordi jeg ar tre så er at jeg bruger en på skolen ( er jo under uddannelse) og så har jeg krejlet mig til den anden - rent lir jeg har så mange ja !

Men jeg vil sgu også have mig en Mac - det er kun pcér jeg har pt. Nu nok mest fordi alle siger at Mac er så og så god til det grafiske og jeg har ikke prøvet Mac !

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 23:36

Det med skæreplotteren giver mening, men tre bærbare lyder skørt for mig. Jeg kører selv med et setup med en server, en arbejdsstation og en bærbar. Syntes egentlig det har krævet rigeligt med kræfter at få det til at spille sammen, synkronisere, arbejde offline, etc. på en ordentlig måde.

Men hver sin smag :o) Jeg syntes måske personligt der er mere prestige i at have to dyre, lækre computere end 7 standard PC'er, men igen - hver sin smag. :)

Det var jo egentlig slet ikke det det skulle handle om. Jeg har selv dual-bootet lidt med Ubuntu, men har aldrig rigtig fået taget springet. Jeg syntes nu windows gør det meget godt, og med udsigt til en Windows7 som skulle yde en del bedre end dens forgænger er jeg fortrøstningsfuld. :)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 23:59

Hej Kenn

På Ubuntu kan man lede efter pakker til installering under menupunktet System -> Administration -> Synaptic - pakkehåndtering

I Synaptic kan du så søge efter pakker på engelsk.

Af grafik-applikationer i Synaptic kan jeg anbefale et kig på

• Gimp - grafikmanipuleringsprogram lidt á la Photoshop
  • Blender - 3D-grafik
  • Inkscape og Karbon - 2D-grafik
  • ImageMagic - massekonvertere grafikfiler
  • OpenOffice.org Draw - lidt af hvert (2D, 3D og diagrammer)

Af regnskabsapplikationer i Synaptic kan jeg anbefale et kig på:

• OpenERP - tidligere TinyERP - er dog ikke fuldt oversat til dansk. Kontakt danske MergeIT for mere info.
  • OpenOffice.org Calc - regneark á la Microsoft Excel

Hvis man vil have et Open Source-økonomisystem 100% på dansk under Linux, så er Saldi løsningen. Kræver installering af webserveren Apache med PHP og databaseserveren PostgreSQL samt lidt arbejde med Linux i tekstkonsollen for at få installeret den fulde pakke, som hentes fra ftpstedet ftp.saldi.dk - kan dog også prøves/bruges via vores gratis webtjeneste. Support kan fås ved bestilling af abonnement fra 45,- pr. måned.

Fra Nykøbing MORS
Tilmeldt 10. Feb 09
Skrevet kl. 00:50

Hej Michael

Ja jeg er villig til at give dig fuldstændig ret !

Men som nævnt er det kun fordi jeg har krejlet mig til udstyret at der er så mange maskiner !

Har også et stort ønske om at få lavet noget samarbejde - server - men som jeg siger - kommer tid kommer råd !Stick out tongue

Windows kører skam også fint men ville bare gerne undvære alle de udgifter til nyere og nyere programmer ! Jo en stor udgift post for en lille en-mamds-firma som pt kun køre i fritiden pga uddannelse !

Kan fortå på alle de gode indlæg at jeg skal studere Linux noget mere for at få det fulde udbytte af det !

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 11:18

Jamen jeg forstår dig så udemærket :o)

Jeg kører godt nok med en windowsserver, men det er godt nok lækkert. Det er luksus at have sine filer centralt, og så kan den tilmed aggere back-up. Kan kun anbefale dig at få lavet et lille server setup - linux eller windows, så snart du har tid og råd :o)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)