Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgiftsfradrag ved ikke momsreg. virksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er ny her på siden, men den virker rigtig spændende, og jeg håber at kunne finde god viden og evt. senere at kunne give andre gode råd.

For ca. 11/2 år siden startede jeg et lille firma op, der beskæftiger sig med at hjælpe folk med IT-problemer. Firmaet kører fortsat på "hobby-niveau" - altså ved siden af et fuldtidsjob.

Jeg har hele tiden brugt mit eget udstyr til arbejdet - altså egen computer, printer osv. Men nu har jeg spekuleret over, om jeg kan indkøbe noget til firmaet og derved spare nogle skattekroner. Kan det afskrives eller hvordan er reglerne??

Mange hilsner

Morten

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 21:14

Hej Morten

Du kan gøre det samme som en momsregistreret virksomheder. Dine beløb

er blot med moms. Afskrivning med beløb over 12.300

er 25 pct. Under 12.300 fradrag for udgiften samme år.

Husk udgifterne skal have direkte relation til din virksomhedsdrift, F. eks printer, softvare,

kontorartikler osv

Så gå du bare igang Idea 

Tilmeldt 27. Apr 09
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 21:19

Hej

og tak for lynhurtigt svar.

Skal dog lige have uddybet det med beløbsgrænsen og afskrivningen.

Betyder det, at hvis jeg køber for f.eks. 10.000 skal det så afskrives over 1 år? Det er jo ikke sikkert, at jeg overhovedet tjener 10.000 i løbet af et år - går det så videre til året efter??

Og hvad er det med de 25%?

Jeg er ikke så skarp til regnskab og skatteregler endnu - men håber at blive det med lidt af jeres hjælp :-)

MVH

Morten

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 21:31

mortenholm:

Hej

og tak for lynhurtigt svar.

Skal dog lige have uddybet det med beløbsgrænsen og afskrivningen.

Hvis du med moms køber en printer for under 12.300,. trækker man den fra som en UBS-nøgle.

Hvis den samme printer koster 20.000 afskriver man 25 %. Så kan man i år 1 fratrække 4.000.,- i afskrivninger.

Det kan godt være din virksomhed giver et underskud det først år. Det må man godt.

Men det skal den vel ikke på langt sigt, alså flere år. For så er det hobby og nogen andre regler der gælder.

Betyder det, at hvis jeg køber for f.eks. 10.000 skal det så afskrives over 1 år? Det er jo ikke sikkert, at jeg overhovedet tjener 10.000 i løbet af et år - går det så videre til året efter??

Og hvad er det med de 25%?

Jeg er ikke så skarp til regnskab og skatteregler endnu - men håber at blive det med lidt af jeres hjælp :-)

MVH

Morten

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:11

Grænsen på kr. 12.300 er den i dette tilfælde 12.300 incl. moms, eller gælder samme grænse som for andre virksomheder - altså 12.300 + moms?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:36

Espresso:
Grænsen på kr. 12.300 er den i dette tilfælde 12.300 incl. moms,

Ja

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:39

Klovn:

Espresso:
Grænsen på kr. 12.300 er den i dette tilfælde 12.300 incl. moms,

Ja

Tak

Tilmeldt 27. Apr 09
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 18:06

Hvordan definerer SKAT om det er en hobby-virksomhed? og hvilke regler gælder i så fald?

Hvilken skatte% gælder iøvrigt ved afskrivning - p.g.a. mit fuldtidsjob betaler jeg i forvejen topskat - vil det så sige, at jeg generelt nedsætter min personlige indkomst ved de fradrag for indkøb jeg gør? Eller kan de kun trækkes fra i mellem/bundskatten?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:23

mortenholm:
Hvordan definerer SKAT om det er en hobby-virksomhed? og hvilke regler gælder i så fald?

Et godt link der beskriver forskellen på erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig aktivitet.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042

Konsekvensen ved at SKAT finder at der er tale om hobbyvirksomhed er at der ikke gives fradrag for underskud - men selvfølgelig beskatter overskud.

mortenholm:
Hvilken skatte% gælder iøvrigt ved afskrivning - p.g.a. mit fuldtidsjob betaler jeg i forvejen topskat - vil det så sige, at jeg generelt nedsætter min personlige indkomst ved de fradrag for indkøb jeg gør?

Du nedsætter dit resultat af din virksomhed med de indkøb som du foretager. Hvis du ikke bruger Virksomhedsskatteordning mv. tillægges eller fradrages resultatet direkte i din øvrige indkomst.

Tilmeldt 27. Apr 09
Fra  Østbirk IT-Hjælp Skrevet kl. 21:04

Hej

Nu har jeg siddet og læst brochuren fra SKAT igennem - og blevet lidt klogere. Mit firma er i hvert fald ikke "erhvervsmæssig virksomhed" efter SKATS's opfattelse.......

Jeg arbejder i en konsulent-funktion, hvor min årlige indkomst vil udgøre ca. 5.000 kr. pr år. Hvordan vil I mene, at SKAT vil vurdere min "virksomhed".??

Men jeg læser det som om, at uanset om det er hobbyvirksomhed, honorarlønnet eller "ikke erhvervsmæssig virksomhed", så kan jeg alligevel  fratrække udgifter - men kan udgifterne i alle tilfælde fratrækkes på mit hovedindkomst, eller kun på det som firmaet tjener ind?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)