Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kæreste driver et sandblæser firma som enkeltmands virksomhed, og han har lige købt en varebil til 35000 kr. + moms. Den skal bruges til blandet kørsel, ca. 90% erhverv og 10% privat.

Så vil jeg spørge om hvor meget man må afskrive bilen med, og hvor meget af driftudgifterne man må trække fra i regnskabet.

Momsen er ikke trukket fra i regnskabet. Den har vi selv betalt. Derfor er der papegøjeplader på.

Hilsen

Mette75

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:53

Han kan afskrive op til 25% af købsprisen på dde 35.000 kr. + moms i det første år, men det er kun de 90% svarende til den erhvervsmæssige anvendelse der er fradragsberettiget.

Henset til den beskedne købesum kan det måske være en fordel at undlade at afskrive på bilen og holde den ude i privat regi, og derefter beregne et fradrag efter satserne for skattefri godtgørelse. Kører han eks. 20.000 km. erhvervsmæssigt om året giver det et fradrag på mere end 70.000 kr. Det der kan få bægeret til at tippe er hvis der er store reparationsudgifter, som man så også bærer privat tillige med andre udgifter. Men der er for mig at se langt op til de 70.000 kr.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:59

Skattekonsulenterne:

Han kan afskrive op til 25% af købsprisen på dde 35.000 kr. + moms i det første år, men det er kun de 90% svarende til den erhvervsmæssige anvendelse der er fradragsberettiget.

Hvordan behandles de sidste 10%? Som ikke fradragsber. udgift - eller skal det betales af indehaveren?

Gælder fordelingen også ved andre autoomkostninger?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:20

De sidste 10% er private andele som anses for hævet i virksomheden. Det samme med 10% af de øvrige udgifter på bilen. bruger man den model jeg nævner med opgørelse af fradrag efter statens takster giver det tilsvarende ret til at hæve beløbet (de ovennævnte 70.000) uden at det betragtes som en hævning. Det med hævningerne er kun relevant hvis man bruger virksomhedsordningen

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)