Hej Min kæreste driver et sandblæser firma som enkeltmands virksomhed, og han har lige købt en varebil til 35000 kr. + moms. Den skal bruges til blandet kørsel, ca. 90% erhverv og 10% privat. Så vil jeg spørge om hvor meget man må afskrive bilen med, og hvor meget af driftudgifterne man må trække fra i regnskabet. Momsen er ikke trukket fra i regnskabet. Den har vi selv betalt. Derfor er der papegøjeplader på. Hilsen Mette75
|
Han kan afskrive op til 25% af købsprisen på dde 35.000 kr. + moms i det første år, men det er kun de 90% svarende til den erhvervsmæssige anvendelse der er fradragsberettiget.
Henset til den beskedne købesum kan det måske være en fordel at undlade at afskrive på bilen og holde den ude i privat regi, og derefter beregne et fradrag efter satserne for skattefri godtgørelse. Kører han eks. 20.000 km. erhvervsmæssigt om året giver det et fradrag på mere end 70.000 kr. Det der kan få bægeret til at tippe er hvis der er store reparationsudgifter, som man så også bærer privat tillige med andre udgifter. Men der er for mig at se langt op til de 70.000 kr.