Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny ide - og hva så?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Slagelse
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har fået en rigtig god ide, som jeg for tiden overvejer om jeg skal forsøge at realisere. Da jeg altid har haft en iværksætter gemt i mig og også har en alder hvor jeg har en 10-12 års god erhvervserfaring indenfor salg/marketing er tiden måske den helt rigtige.

Jeg har i den forbindelse brug for et godt råd fra nogle erfarne folk.

Kort om ideen:

Jeg har fået en ide til et nyt produkt til personbiler som primært vil øge trafiksikkereheden og sekundært reducere benzinforbruget og/eller øge køreglæden - dog kun marginalt. Mulige aftagere af produktet vil kunne være alle bilproducenter samt værksteder da produktet også ville kunne eftermonteres

Hvad skal jeg gøre nu? Jeg ved at der ikke er nogen tekniske/mekaniske barrierer for at udvikle produktet. Jeg er bare ikke selv teknisk/mekanisk anlagt - så jeg har endnu ikke en prototype...."kun" en ide. Så vidt jeg har kunnet undersøge er der ikke noget i færdselsloven som forbyder brugen af sådan et produkt....men jeg er jo ikke sikker.

Jeg overvejer at "prøve" min ide af hos nogle eksperter indenfor området - eks. Rådet for Større Færdselssikkerhed - men er jo også bange for at nogen med flere penge og kræfter end jeg stjæler ideen. Det kan jeg jo komme udenom ved at tage patent....men er i tvivl om ideen opfylder alle 3 krav til patentoptagelse.

Jeg er i tvivl om hvad det bedste "næste skridt" vil være. Derfor:  Hvad ville I gøre hvis I havde fået en rigtig god ide indenfor et område som I umiddelbart ikke havde den store erfaringen indenfor?.....

Jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som bør afklares inden jeg endelig tager min beslutning om realisering eller ej...

mvh og tak for hjælpen

Ronster

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 15. Jul 06
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 22:15
Nu er det jo svært når man ikke er inde i hvad præcist ideen går ud på, men!!!!

Hvis ideen er god og realiserbar, så skal der et patent til, ellers vil du opleve at blive overhalet inden om at de store der har den nødvendige kapital til at reagerer hurtigt..
Hvis ideen er så god at du kan få patent, så skulle du også kunne finde de nødvendige investorer

Overvej evt at bringe Teknologisk institut på banen, alternativt DTU eller forte lidt afhængig af ideen om den er færdig udviklet osv osv.
Overvej et samarbejde med en af de store spillere på markedet, helst efter du har fået patentet, da du så faktisk har noget at handle med

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 08:42
Enig med Kim, på http://opfind.teknologisk.dk/ står en masse nyttigt og de tilbyder som jeg husker det også en gratis konsultation over telefonen.

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 10:36
Du må prøve at bekæmpe angsten for at nogen skal bøffe idéen. Det kan virke som den største hæmsko på udviklingen. Udover stepperne.
Hvis et smedeværksted skal hjælpe dig med at lave en prototype vil de i langt de fleste tilfælde være behjælpelige - såfremt de kan se en potentiel mængde af ordrer.... Smedemesteren der bøffer idéer er meeeget sjælden i forhold til smedemesteren som prøver at skaffe ordrer til firmaet.
(er det elektronik må samme regel gælde)

Da jeg løb producenter på dørene for at få komponenter til mit brætspil, mærkede jeg straks at jo mere jeg åbnede op for posen desto mere troede man på min idé. Forestil dig scenariet "jeg skal have lavet noget, du må ikke få afvide til hvad, men den skal se nogenlunde sådan her ud". Kontra "Jeg kommer fra en nystartet virksomhed der skal have hjælp til at udvikle vores revolutionerende produkt."
Kattelemmen kan være at undlade et par enkelte detaljer når man beskriver sin idé (hvis muligt). Eksempelvis et problem man først løste senere i processen.

Mit eksempel:
Tag trivial pursuit - drop terningen - sats af jetoner som i poker alt efter om du føler dig hjemme i kategorien.... Det kan mange forstå og se muligheder i. Men ved test fandt jeg ud af at spillet havde en svaghed: satans mange uafgjorte runder, hvis flere spillere kan svaret, eller hvis ingen kan svaret...
Jeg tænkte jeg måtte droppe den spil-idé... indtil det slog mig en sen aftentime.. ALLE SVAR SKAL VÆRE TAL... så vil mængden af uafgjorte runder skæres ned betragteligt, og alt efter spørgsmålets beskaffenhed kun ske når to eksperter på samme område går i klinch - hvilket er fair nok for spillets gameplay.
I processen med at få produceret spillet - beskrev jeg til alle tider spillet uden den detalje.

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 10:39

Som minimum skal du

1)skrive ideen ned og få en anden person til at skrive under på din beskrivelse, således at du evt. senere kan dokumentere hvilken dato du fik ideen.

2) sørg for at alle der skal høre om ideen underskriver en fortrolighedserklæring (kan downloades gratis på patentdir..)

3) hvis du har evnerne og tiden til det skal du indlevere en patentansøgning - kig på andres ansøgninger og find ud af hvad en sådan skal indeholde

4) alternativ til 1-3) - hvis du vil investere pengene skal du f.eks snakke med teknologisk og lade dem udføre arbejdet

Ovenstående er alle de indledende papirarbejder. Efterfølgende skal du til at realisere idéen hvis muligt, hvilket er svært inden for bilindustrien. Min erfaring er, at du skal femstille og afprøve din idé, inden du går til bilindustrien. Ganskevist kan du som "nybegynder" inden for bilindustrien ikke kende til alle aspekter, men hvis idéen er god,  ja så kan du sikkert også få investorer på banen hvis bilproducenterne er interesseret.

Du skal dog ikke regne med at kunne komme i direkte kontakt med bilproducenterne i første omgang. ofte skal man via en Tier 1 sup., hvilket er dem der leverer til bilproducenterne. Dette kan også være en fordel, idet du derved kan få kontakt til et firma der kan producere i automotive standard.

Held og lykke.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24

Hej

Nu arbejder jeg meget med, prototyper, specielt tryk delen.

Og kan sige at vi firma'er som er leverandører, absolut ikke er interresseret i at sælge ideer. For røgtes det, så kan vi godt lukke med det samme. Jeg har heller ingen referance på min hjemmeside af samme grund.

Jeg har arbejdet i 9 år hos et firma, hvor vi lavede prototyper til elektronik industrien, med flere samarbejds parter, og her gemte vi tit produkterne væk, når der ikke lige arbejdes på dem. Mere fordi vi også var leverandør til konkurranterne. Men man kan også løbe ind i nogle firmaer som er hurtig til at sætte det på deres hjemme side, har jeg også set, og mit råd er at være åben og fortælle at du ikke ønsker disse opmærksomheder. Og hos en seriøs leverandør, bliver disse ønsker taget seriøs.

Men generalt ser jeg ikke noget problem, i at involvere underleverandører, da de jo skal leve, og røgte er en vigtig del af dette.

/Kenneth

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)