Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til hypotese omkring ejerskab

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer,

Jeg har en hypotese jeg meget gerne vil have hjælp til at løse:

"Ulrik fører den blinde Thorvalds hånd, da Thorvald skriver skøde på sit sommerhus.

Thorvald vil forære  sommerhuset til sin datter, Gerda, men Ulrik fører hånden, så hans egen datter, Ruth, kommer til at stå som ejer. Hun er imidlertid ikke interesseret i sommerhuset og sælger det til den fuldstændig udenforstående Hans til en pris, der ligger ca. 100.000 under værdien, fordi hun skal til udlandet og har brug for hurtige penge.

Skødet til Hans bliver tinglyst, før det passerede går op for Thorvald."

Hvordan skal konflikten løses?

Jeg håber i kan hjælpe, det er lidt en hastesag.

På forhånd tak!

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:06

Det lyder som om, at "Ulrik" har handlet i ond tro. "Thorvald" bør gå til politiet, men kommer til at overbevise retten om, at det var hans ("Thovalds") hensigt, at forære sommerhuset til "Gerda", og ikke til "Ruth".

Der børe være en god chance for at vinde en sådan sag, på grund af det manglende incitament til at forære til "Ruth". Hvis andre i tilkøb kan bevidne, at "Thorvald" har omtalt, at han vil forære sit sommerhus til sin egen datter, så bør "Thorvald" stå endnu stærkere.

Ud over at "Ulriks" handling kan være ulovlig (hans rolle er ikke oplyst i konteksten), så bør han kunne pålægges erstatningspligt. "Ruth" skal i øvrigt betale skat af sådan en dyr gave.

Sjov hypotese - håber ikke den er virkelig.

De bedste hilsener,
Aleksander 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:27

100% enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:08

Det er ond tro og det er svig jf. aftalelovens § 33 (mener jeg), således er aftalen ugyldig og Thorvald er sådan set stadig ejer af sommerhuset. Da Gerda sælger sommerhuset uden at eje det, er der tale om vanhjemmel, hvilket betyder at Gerda er erstatningsansvarlig overfor Hans, sandsynligvis ca. for de 100k og Gerda kan så evt. tilbageføre kravet til sin far, da det jo reelt set er ham der ved sin svindel, forsætligt har ladet Gerda tro at hun ejede sommerhuset. Ulriks handling må kunne ansees som svindel, måske i stil med dokumentfalsk og er således desuden strafbar.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)