Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min ide skal præsenteres, men hvordan undgår jeg den bliver taget?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg er en HTX elev, som via et skoleprojekt har fundet på noget super smart til køkkenet. Mere kan jeg ikke sige om ideen.
Men jeg har kontakt med produkt chefen for Raadvad, som jeg skal sende min rapport til, så de kan se om det er et produkt de kan sætte i produktion.
Jeg har i min rapport billeder, forklaringer og målinger på prototypen. Min prototype virker altså som den skal, og jeg skal nu bare have Raadvad overtalt.

Men hvordan undgår jeg at de tager min ide, når jeg præsentere dem for den?
Kan jeg på en eller anden måde beskytte den, således at jeg skal være med til produktudviklingen og skal have andel i fortjenesten? 

Skal jeg søge patent på ideen først? Eller kan jeg klare det på en billigere måde? Virker en patent fra Danmark overhoved i udlandet?

Håber virkelig at i kan hjælpe mig, da jeg ikke har nogen ide om hvordan jeg skal gøre, da jeg 90% sikker på at Raadvad vil elske min ide.

Venlig hilsen
Anders K 

Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 01:07

Jeg har lige set, her på jeres wiki side. Noget der hedder NDA, Non Disclosure Agreement.
Jeg vil tro det er det som skal til. Kan de passe? 

Fra Odense
Tilmeldt 18. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 01:22

Hej Anders

Jeg ved ikke hvorvidt mit svar kan give dig ro i sjælen. Men du kan læse en masse om patentsøgning og licenser her: http://www.ivaekst.dk/vaekst/0/3/0/1/2/kan-jeg-tage-patent-paa-min-opfindelse

- Men tror nu ikke du behøver at være så bange for, at folk vil stjæle din idé. Ofte er det bedst at sprede idéen og få så meget feedback på den som er muligt. Hvis du går og putter med idéen, finder du ikke ud, af om det er et produkt folk overhovedet efterspørger. Hvad er chancen overhovedet for at en kammerart tager idéen, og indhenter dig med den feedback du har fået, og den prototype du har udviklet.

Men det skal du selvfølgelig selv bestemme, tror bare at feedbacken du vil få, vil gavne dig mere.

Held og lykke med din opfindelse, glæder mig til at se hvad det bliver til :-)

Anders Therkildsen

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 08:21

Nu var det jo heller ikke en kammerat der skulle tage ideen, men raadvad. Der står jo intet i vejen for de sætter skidtet i produktion efter at have fået rapporten og undersøgt prototypen uden at give ham noget af fortjenesten..

Jeg ville lave en NDA de skulle skrive underpå forud.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 09:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De kan til en hver tid lave lidt om på ideen så står du alligevel med ingenting! Jeg ville ikke gå i samarbejde med en stor virksomhed, da de næste altid får dig frosset ude.

Men hvis du ikke selv kan udnytte ideen, så ville jeg gøre det alligevel! Du har jo intet at tabe, hvis du ikke selv kan udnytte ideen. Det kunne jo være de ville give dig lidt for ideen.

Du får sjældent noget ud af at beskytte dig, da det altid kan omgås!Big Smile

Held og lykke med dit projekt!

Tilmeldt 18. Apr 09
Skrevet kl. 11:36

Tak for de mange svar.
Jeg tror jeg vil lave sådan en NDA ting, og håbe på at de overholder den.

Så vidt jeg kan se, giver et patent bare mulighed for at kunne sagsøge nogen som bruger min ide. Og da jeg ikke har penge til at sagsøge nogen, vil et patent i dette tilfælde ikke rigtig have nogen betydning.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 11:56

I så fald vil en NDA heller ikke have nogen betydning - den giver dig ret til at sagsøge folk hvis de ikke overholder kontrakten.

Tilmeldt 19. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:32

Hej opfinder!

Lav en skriftlig aftale om at ideen er din inden du fortæller om det geniale i din idé.

Du kan finde flere oplysninger på Patent og varemærkestyrelsens hjemmeside

www.dkpto.dk

Prøv også at kigge på opfinderforeningens hjemmeside

www.opfinderforeningen.dk

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 00:06

Hej Anders,

Det ser ud til at der er kort tid til du skal præsenterer idéen og at der primært er tale om noget der relaterer sig til udformningen af tingen. 

Du kan prøve at se på http://www.dkpto.dk/desdoc/ - måske er det noget du kan anvende. 

Der har været en del kommentarer om beskyttelse af IP - at det er nemt at omgå og at det er dyrt at håndhæve sin ret. Især det sidste er ganske rigtigt, men hvor let det er at omgå rettigheden - det afhænger ganske af hvor godt man laver arbejdet med beskyttelsen af rettigheden. Her er det klogt at skaffe sig professionel hjælp - netop for at få den stærkest mulige beskyttelse.

Hvad der er værd at tænke på er hvor stor sandsynligheden er for at nogen vil investere i at hjælpe en med at håndhæve en rettighed - er der ansøgt om en rettighed eller har man intet gjort. Jo mere der er gjort, jo større er chancen for at få noget ud af sine anstrengelser.

Prøv at se på nogle af mine andre indlæg - der er en hel del om netop din situation.

Held & lykke,

Det ovenstående er et debatindlæg og hverken kan eller skal opfattes som et forsøg på rådgivning. Mvh Henrik Heile Christensen

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:06

Hej

Jeg ville ikke benytte Raavad som samarbejdspartner, men istedet finde en mindre virksomhed, der var interesseret i at hjælpe dig. Evt. det lokale smedefirma eller nogle mindre.
Jeg tror du er bedre stillet ved en mindre virksomhed og tror også at er bedre og mere sikker at lave aftale med. (Jeg tror dog ikke at nogen vil løbe med din idé. Det er ikke god konkurrenceskik)

Bliver det så en succes mellem dig og det lokale firma, skal Raavad og andre store nok vise interesse.

Mit råd: (s)tart med småt ! ! !

God vind med dit projekt. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)