Jeg har købt en gammel mercedes varevogn fra 1997 og jeg har givet 20000 kr for den. Jeg ved jeg ikke normalt kan straksafskrive en driftudgift på over 12300 kr. men nu er det jo en gammel bil og jeg kan jo ikke forvente den kan holde i 4 år, og men kun at afskrive den med 5000 kr om året......er der ikke en anden mulighed?
Nej det er der sådan set ikke. Du skal også være opmærksom på at du i år 2 kun kan afskrive 25% på de nu nedskrevne 75%, altså 37.500 kr. Skrotter du den efter et par år vil der være en uafskreven saldo og den får du så fradrag for, ligesom at du jo har fradrag for reparationsudgifter m.v.
Du skal iøvrigt ikke kimse af en Mercedes fra 1997. Har selv en (sprinter) og de kører bare.
Det fatter jeg ikke en meter af :-) hvor får du de 37500 kr fra? Men jeg synes bare at jeg har læst, at jeg kan afskrive hele beløbet hvis jeg vurderer den ikke er mere værd efter 3 år??
Iøvrigt, hvordan med lineære afskrivninger?? jeg er måske lidt vild i dette.....jeg er enkeltmandsvirksomhed, og jeg betaler personlig skat ud fra mit års resultat.
Det fatter jeg ikke en meter af :-) hvor får du de 37500 kr fra? Men jeg synes bare at jeg har læst, at jeg kan afskrive hele beløbet hvis jeg vurderer den ikke er mere værd efter 3 år??
Iøvrigt, hvordan med lineære afskrivninger?? jeg er måske lidt vild i dette.....jeg er enkeltmandsvirksomhed, og jeg betaler personlig skat ud fra mit års resultat.
Jeg tror, Bent har læst anskaffelsesprisen til 200.000 kr. og ikke 20.000 kr. Afskrivningen i år 2 skal derfor være 3.750 kr.
Sorry. der skulle have stået 3.750 kr. i afskrivning for år to (25% af de nedskrevne 15.000). Lineære afskrivninger kan du ikke bruge skattemæssigt (på driftsmidler). Dog kan du altid afskrive mindre end du må men det er vel ikke interessant. Den med under 3 års levetid går ikke her.
Det forstår jeg ikke, der står da at man kan bruge lineære afskrivninger på driftsmidler, og denne er rent erhvervsbil........iøvrigt så burde det faktisk være sådan, at man kunne afskrive op til de 12300 i straks og så afskrive resten næste år, ...........i min verden :-)
Enig - men under forudsætning af at der ikke er anskaffet andre afskrivningsberettiget aktiver er restsaldoen nu så langt nede at hele restsaldoen kan afskrives..