Jeg står og skal bruge en NAS server, som i firmaet skal benyttes af max 10 lokale brugere via alm LAN (hver bruger tildeles en mappe på serveren + 1 fælles feks).
Derudover skal brugerne kunne nå deres filer fra deres privat adresse via internettet (uden VPN).
Men der hvor kæden hopper af, er det punkt hvor der skal opsættes webadgang til NAS serveren.
NAS'en får en fast IP, som ligger indenfor det DHCP-scope firmaets router har. Men det er vel via WAN adressen jeg skal fange NAS'en, når jeg sidder i privaten? Har luret lidt på dyndns.com, men har ikke fundet de vise ord. Er i tvivl om jeg gør det hele sværere end det er...?
ØV, det var det jeg frygtede. Meeeen.. overkommer det nok. Problemet er blot at jeg ikke har umiddelbar adgang til admin delen på routeren (lang forklaring).
Håbede det kunne undgåes at lave port forward.
Har læst om en "Buffalo NAS server", som skulle have et webadmin der ikke krævede yderligere opsætning. Men kan ikke huske modelnavn m.m.
Ja, du skal sørge for at NAS'et får en intern adresse og derefter skal du forwarde denne adresse i din router/firewall, sådan at trafik til port 80 eller 443 på routerens eksterne IP adresse videre diregeres til NAS'et. Det hedder sikker Reverse NAT eller Forwarding/Publishing på din router. Husk at der kan være et sikkerheds issue her, da du risikerer at dele dine firmadata med hele internettet hvis brugerens username/password er for svagt og kan crackes. Husk at benytte SSLkryptering (port 443) hvis NAS'et har muligheden.
Der findes intet i verden der kan sende data igennem et lukket netværk udefra og det har ikke noget med selve NASen at gøre - det handler udelukkende om din netværksopsætning.
Korrekt, men der er løsninger, som går igennem en webserver, som producenten af NAS serveren stiller til rådighed. Jeg ved godt at det læner sig meget op af en online backup løsning.
Jeg har forgængeren til den ... vi startede med at købe den til firmaet, men den kunne ikke klare 8 brugere på det niveau af fildeling vi havde (vi havde lagt 2x1TB HD i ... og legede med filer på mellem 1 og 10 GB stykket), så vi skiftede den ud med en rigtig server.
Tilgengæld står den der nu hjemme i vores stue og fungerer som folm-server for vores playstation :) Det holder den derimod til :)