Jeg har indtil nu kun haft salg til erhverv (konsulentbistand), jeg overvejer nu at importere varer fra Kina med henblik på vidersalg til private i Danmark.
Mit spørgsmål:
Er der forskel på momsbogføringen når jeg sælger til private kontra erhverv?
Jeg mener ikke selv at kunne huske fra min HH tid, at der skulle være forskel, men en ven mener det er, kan nogen hjælpe?
Så vidt jeg ved, er der ingen forskel. Så har vi ihvertfald gjort det forkert i lang tid. Der skal salgsmoms på i begge tilfælde, eneste forskel er at momsen kan trækkes af køber, når det er til erhverv. Vi deler det bare op på 2 konti i bogføringen, så vi kan se hvor meget salg er til erhverv og hvor meget er til private.
Der er ikke forskel på salg i Danmark, alt sælges med moms (medmindre man sælger ydelser der ikke er momspligtige). Hvis du sælger varer udenfor Danmark, vil der være forskel, om du sælger til erhverv eller privat.
Jeg er godt klar over, at alt sælges incl. moms i DK og at det i udlandet kun er private der skal betale moms. Mit spørgsmål går mere på om momsken skal bogføres forskelligt i regnskabet?
Jeg mener heller ikke selv at det skal bogføres anderledes (man kan bogføre momsen fra privat og erhverv på samme konto), men min ven mente han havde hørt noget andet fra et møde med SKAT - men han har nok sovet i timen, tak for svarene...