Hej Brian
Ja du har ret, men man skal dog ud med en udannelse :-).
Nu, du selv kommer ind på det, tør jeg måske godt sige noget. Ellers ville jeg have holdt min mund lukket...
Hvorfor "skal" man have en uddannelse?
(Indsæt selv, hvad du synes er det korrekte svar hér).
For undskyld, men hvis svaret eksempelvis er "noget at falde tilbage på", eller "det er vigtigt at specialicere sig", eller lignende, vil jeg gerne stikke nakken frem og sige, at hvis MedieGrafiker er uddannelsen, så står du nogenlunde lige så stærkt, som hvis du ikke havde nogen.
Det er på ingen måde, for at være ondskabsfuld - og jeg ved ikke hvor gammel du er, eller hvad du kan, men hvis jeg var dig ville jeg helt klart se, om der ikke var en anden uddannelse, der virkede spændende. Jeg færdes i grafiske kredse til daglig (og modtager både elevplads- og jobansøgninger fra Mediegrafikere fra tid til anden) og mit indtryk er HELT klart, at dem der .. har talent... havde det med sig i forvejen, inden de startede på skolen.
Folk lærer en masse tekniske ting, får ikke nok udfordring, da hverken lærer eller elever er dygtige nok, til virkelig at gøde det latente talent og så kommer de ud på den anden side og søger jobs der er helt ude af deres liga, hvortil de til sidst giver op og får et job indenfor et andet fag. Eller, hvis de er heldige, som grafiske aber. Et job, der i høj grad er blevet udliciteret til andre lande i de seneste par år.
Jeg vil vove at påstå, at du vil komme mindst ligeså langt på egen hånd, hvis du arbejder med de ting der interesserer dig, som hvis du tager en uddannelse som Mediegrafiker. En uddannelse der, når den dukker op på et CV - undskyld - men bliver trukket lidt på overbærende på smilebåndet over i branchen.
Der er ingen i min grafiske omgangskreds, der er uddannet MedieGrafikere. (Men jeg kender én, hvis lillebror er. Han er på bistandshjælp). Til gengæld kender jeg masser, der er uddannet på Danmarks- eller Koldings designskole, en del fra Reklameskolen, Animationsskolen i Viborg, ITU og Grafisk Højskole og endnu flere, der er autodidakte. Mediegrafikere? Er det ikke dem dér, der deler post ud?
Jeg vil, under alle omstændigheder ønske dig al held og lykke, med hvadend uddannelse eller vej du vælger, men jeg vil helt klart råde dig til at overveje dit valg af uddannelse en ekstra gang, inden du kaster dig ud i livet.