OBS: MAX 29 ansatte
Brugen af programmet:
Der er 2 filer, CONTROLPANEL og SMØRMOSEANSATTE. SMØRMOSEANSATTE er nemt at bruge og til de ansatte
når de skal logge ud og ind og skrive deres personlige varekøb på.
CONTROLPANEL er til chefen og er ikke nødvendigt at have denne fil åben for at de ansatte kan bruge
SMØRMOSEANSATTE. Det er dog krævet at have SMØRMOSEANSATTE åbnet for at kunne bruge CONTROPANEL, da
CONTROLPANEL henter informationer fra SMØRMOSEANSATTE puha.
Under CONTROLPANEL kan man oppe i venstre hjørne trykke på "personale info" hvor man skal indsætte navn, adresse,
postnr, konto/regnr, cprnr og timeløn for den ansatte. Her kan man også indsætte de ansattes rabat på deres egne indkøb i %,
og den pausetid som skal trækkes fra i løn. Man kan også finde de enkelte koder som hver ansat får uddelt for idn og ud logging.
Koden 1337 vil ALTID fungere ALLE steder. Det er chefens kode. 1337 står for LEET som betyder sejt :D på nørdesprog.
Under CONTROLPANEL kan man oppe venstre hjørne trykke "Controlpanel" og man vil herfra ved hjælp af 2 knapper
få overblik over de ansattes løn, timer, samlet forbrug, og specifikt forbrug for de seneste 2 dage.
Knappen "Importer opgørelse" laver en opgørelse over alt interessant der er at vide for en chef. "Udskriv opgørelse" Udskriver
alt interessant der er at vide for en revisor, bank eller whatever man sender det til. Altså stort set det samme som "Importer
opgørelse" bare uden forbrug.
Knappen "Afslut måned" skal kun bruges når du vil lave et månedligt lønregnskab. Den går ind og gemmer SMØRMOSEANSATTE under
dokumenter på C drevet som en fil med den givne dato eks: SMØRMOSEANSATTE.01.04.2009. Derefter sletter den alle gemte informationer
som er gemt i SMØRMOSEANSATTE, altså de månedlige ansattes handlinger mht arbejdstid og forbrug, så filen SMØRMOSEANSATTE er ren
og klar til brug af ny måned. Husk at få udskrevet opgørelse først, ellers har du ingen nem mulighed for at kunne få de informationer
du skal. Hvis det skulle ske kan du finde alle informationer i de gemte SMØRMOSEANSATTE(DATO) filer.
Husk at SMØRMOSEANSATTE altid skal være åbent når du bruger CONTROLPANEL.
Opsætning FØR DU kan bruge programmet:
Lige nu er programmet sat til at gemme den månedlige opgørelse 1 sted under "Dokumenter" på C drevet.
Der bør ALTID ske en backup af denne månedlige opgørelse, da den skal gemmes i 5 år. Man kan enten selv
lave denne backup fysisk ved hver afsluttet måned at kopiere den til andetsted, ellers kan man i macroen
der tilhører "Afslut måned" lave en backup på enten en anden harddisk eller en USB.
Knappen "udskriv opgørelse" er lige nu sat til at udskrive fra en printer som ikke tilhører din computer.
Du bør inden du sætter programmet i brug at bruge denne knap og så lade Excel gå i debug mode. Her vil du
MED KENSKAB TIL EXCEL kunne ændre hvilken printer der skal udskrives fra. ELLER....:
Du kan eventuelt glemme alt om knappen "udskriv opgørelse" og manuelt gå ned i fanebladet "udskriv fra printer"
og så bare udskrive normalt ved at trykke på filer - udskriv. Husk at du skal bruge knappen "importer opgørelse"
før du manuelt kan udskrive opgørelse.
Indtil videre er det ikke krævet at du kan lave macroer og koder i Excel, men det er bedst sådan :)
Problemer:
-PAUSETID
Har man sat en "pausetid" på de ansattes vagter, vil denne pausetid blive trukket fra hver eneste
af de ansattes vagter. Eksempelvis er der sat 15 min til at trække fra i pause, og den ansatte
har en vagt på 30 min vil der tilskrives en arbejdstid på 15 min og pausevagten vil ikke yderligere
blive nævnt i programmet.
Dertil hvis en vagt varer under den givne pausetid, vil arbejdstiden give minus og programmet vil
ikke kunne regne dette ud.
Man kan undgå dette problem ved at bruge programmet korrekt, eller ikke bruge pausetid gennem programmet.
Pausetid er grund til lidt mulig småforvirring og man skal lige være bekendt med programmet for at tilføre dette.
Evt en person der logger hurtigt ind og så ud igen bliver trukket i pausetid og det vil muligvis være minustid hvis
pausetiden er længere end arbejdstiden. Så vil du muligvis støde ind i #DIVISION/0! læs nedenunder.
-#DIVISION/0!
Dette vil du sikkert se ofte, det betyder bare at der ingen udregning kan foretages eksempelvis fordi der ingen
ansat er og der ikke er indtastet en timeløn. Det vises også hvis den ansattes løn går i minus, eksempelvis hvis
den ansatte har spist for mere end den har tjent i løn. Eller hvis pausetid er længere end den vagt der er foretaget
så arbejdstiden bliver minus. Det bør ikke ses hvis forbrug ikke er ENOOOOORMT, hvis de ansatte har længere vagter end
pausetiderne, der ingen pausetid er, eller hvis timelønnen er sat ind for hver ansat.
Afslutning:
Programmet kan forbedres her og der, det bliver det nok også for mig fremover.
Der er ingen test kørt på programmet, du kan evt lave 29 fiktive ansatte før du tager det i brug, og se om alt ser ud til
at fungere påklageligt. Der er muligvis lidt arb i det :) men sådan er det jo!!
Du kan også vente til efter sommerferien og kontakte mig 61 77 39 85 og høre om det fungerer, men det er jeg 97% sikker
på at det gør. Det er hvertfald en god idé i afprøvningsfasen også at bruge papir og blyant.
Jeg foreslår at man køre en raid funktion med 2 harddiske, en til backup.