Desuden er outsourcing også meget kendt for prisen. Det er meget billigtat outsource til Indien, da man hermed kan få ekstra hjælp fra kun 30 kr. i timen. Der er desuden mange kandidater at ansætte i Indien, så der kan skaffes arbejdskraft, som ikke er tilgængelig i Danmark. Dette kan blandt andet være ingeniører og programmører.
30,- er ikke ret meget. Til gengaeld oplever jeg ofte, at naar man er helt nede at rode med de summer, kraever det ofte 5-6 gange saa meget tid, eller man skal bruge 5-6 gange saa mange mand til arbejdet, saa om det kan svare sig er nu en haard sag at argumentere for.
Jeg er fuldkommen enig. Der skal en meget grundig kravspecifikation til for at beskrive problemet grundigt nok til at modtageren får lavet den præcis rigtige formular og/eller funktion.
Faktisk er outsourcing netop meget dyrere på det sekundære plan, og nok også derfor vi stadig får opgaver lokalt her i landet... :-)
Jeg har benyttet eruditesoft et par år nu .. Prisen er ikke 30 kr i timen for en programmør, men det må være en pris for tastearbejde eller gennemtjekning af emails.
En proggrammør hos Eruditesoft koster 18 Euro i timen, altså 134 kr. Ansætter du en programmør på månedsbasing mener jeg prisen svinger mellem 13.000 og 16.000.
Min erfaring med Eruditesoft er at de er dygtige, jeg er "desværre" ved at skifte væk fra dem, da prisen er ca. duble up i forhold til andre Indiske firmaer som ikke har en dansk mellemled.
En af de ting jeg er blevet meget klogere på er at den "Knowlege" som en programmør bestrider når han kender din shop ud og ind er guld værd. Selv om jeg nu får programmørtimerne til halvpris, så bliver den samlede pris i øjeblikket dyrere end normalt. Overvej derfør grundigt hvorvidt prisen, kommunikation, tid etc. er rigtig sat sammen på lang sigt
Det er tvivlsomt om det kan betale sig at "spare" det danske mellemled. Med andre ord: der er langt til Indien, hvis det går galt...
Omvendt er dokumentation vigtig. Selvom det fungerer, at din programmør kender din virksomhed, så er skrækscenarierne STADIG den hvor virksomhedens edb-arkitekt omkommer i en ulykke. Ganske mange projekter er blevet voldsomt meget dyrere når andre bagefter skal sætte sig ind i tankegangen fordi der måtte mange dokumentation.
Så, som tidligere datamatiker- og MMD-studerende, jeg kan kun advare kraftigt om manglende dokumentation. I bliver taberne ved en sådan besparelse, hvis noget går galt.
Folk tager det i timen, som de kan få kunden til at betale, sådan er det! Der er ikke nogen(eller meget få) der tager 30 kr. i timen, hvis de kunne sælge ligeså mange timer, for 40 kr. i timen.